lördag 3 oktober 2015

Leta, leta....och gå på länk istället...

Små tankar vid bordsändan ...medan grönsakspajen värms i ugnen....

Månadsskifte betyder klirr i kassan, om än ganska momentant - för klirret brukar söka sig till diverse olika källor....
Huslånet, försäkringar, avbetalningsköp...och diverse....

Nå, idag skulle jag betala bort fastighetsskatten, men den lappen/fakturan var som bortblåst i stormen - som aldrig nådde vår region....

BRUKAR lägga pappersfakturorna bakom ett vackert litet skrin på byrån för att inte ordspråket " Bort ur syn - bort ur sinn " ska besannas i viktiga frågor som betalningar...
Nu har visserligen byrån begåvats med ett emaljerat ämbar med  passionsblommerankor, men skrinet står kvar med Klarna och Tukilinjakuverten bakom...
Vände ut och in på all post som kommit under veckan och tidigare...Nepp...
Alla tidningar vid sängen skakades, sybordets stora låda kollades...
Efter långt och lönlöst plockande bestämde jag mig för att gå en runda med " hunda "....

Sköööönt väder...
Tredje oktober...långärmad T med uppkavlade ärmar, svarta fleece och rutskjortan bunden kring midjan ( för att skjortan har fickor för mobil och annat behövligt )
Grindstolparna förseddes med granna tygkassar för att vedhämtande chauffören skall SE var han ska backa...

Hunden var först lindrigt entusiastisk att gå i den riktning Matte ville, men fick sedan upp farten och sniffade förnöjt i alla spår...
En tvärbromsning gjorde hon då min högerfot ett litet tag släpade till  i asfalten, men då jag bedyrat att jag var ok  fortsatte vi ett stycke till...
Många bilar kom och for, tydligen var sopstationen öppen, för flere fordon var försedda med släpvagn....
( Jo, vecka 40 = jämn vecka= öppet )

Hon ville plötsligt inte längre, stannade och såg frågande ut och svängde om med hast då jag frågade om vi ska vända hemåt....

Innanför grinden / porten med hunden och matte på upptäcktsfärd utanför stängslet .....för jag hade spanat in ETT enda stackars krikon, som jag inte hade nått inifrån...
Ett riktigt gott ett förresten, kanske just för att det var så svårtillgängligt....

Med en skiva av gårdagens grönsakspaj i ugnen satte jag mig vid bordet en gång till - nu för ett försök att logga in för betalning av fastighetsskatten via skatteverkets webbsida....
Nej, ingen lycka där....
Men ...då jag  vände på ett anteckningspapper på bordet....visade det sig att JUST det pappret var den saknade fakturan....


Och det har hänt FÖRR....

Dagen är räddad, pajbiten var god, Onna snarkar förnöjt och matte ska ut och gräva nya diken och gropar....
Nästa vecka för med sig ca 700 blomlökar.....så....



Det blir nog i viss mån byteshandel med dem också...hoppas jag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar