tisdag 25 november 2014

BARA en månad till...jul....( skrivet 24.11 )

HUR tiden rusar....

Mörkret faller tidigt på grund av mänsklig - eller omänsklig - inblandning....

Det gäller att - som i morse - stiga upp före sju om man vill ha en normallång arbetsdag - eller vill hinna slöa mellan varven...

Snön ligger just nu på marken, men det droppar från taken och imorgon är det nog tasstorkning som gäller...igen...

Jul - igen...som det känns - och förhoppningsvis en i stillhet utan hets och strid och brända proppar ....och helst hemma i egen takt.

Stiga upp tidigt och släppa ut hundarna på gården...
Tända ljus och ...beundra redan inskaffade ljuskedjor...
Bjuda släkt och vänner på gröt - med eller utan mandel, med massor av kanel - smöröga - socker....Allt efter spontan vilja...
Lyssna på julsånger i radion... oberoende om nån dyker upp eller inte...
Äta rosoll - för utan den är det inte jul....Kanske en skinkskiva - inhemsk nasse...
Dricka julkaffe med saffransbulle...med russin..
Äta pepparkakor och dricka varm svartvinbärssaft...
Baaara vara tyst och ...meditera...

Inte tänka på eventuellt regn på julaftonen, inte på världens ondska, inte fundera på varför människor är elaka, talar illa om varandra - eller skriver obehagliga och - kanske rentav falska -  inlägg på bloggar.....år ut och år in...
Eventuellt för att de tror på nån som sagt något om nån den inte gillar...Utan att ha inside information..
NÅN gång för länge sedan...

( Också OM det trodda skulle vara sant, leder förföljelse och förbjudet webbhat inte till annat än allmänt illamående...och ...förlust av läsare )

Orsakerna att nån avreagerar sig på andra står säkert  att söka i egen besvikelse ...Missnöje med det egna livet...Svag självkänsla...Dåliga sociala färdigheter...


Det finns en viktig sak man borde öva sig ...då man efter självrannsakan  kommit till att man kanske kunde ändra sig själv - först...

Mamma sade alltid " Om man inte har något snällt att säga ska man vara tyst "...

Hon hade nog rätt ganska ofta ...

NÅN GÅNG måste man sjunga ut för att inte få traumor...MEN - utan att  tjata för jämnan...och i alla sammanhang...

Ingen orkar lyssna - eller läsa...

Väldigt få i så fall ....

Vissa lär sig tidigt - andra ...aldrig ????

Jag ska öva flitigt :) och kanske se om pepparkakor gör MIG snällare ...

Gott med risgrynsgröt -  med mandel...och sällskap....

Fyrbenta dömer ju inte - de nöjer sig med tystnad....och lite krafs....








3 kommentarer:

  1. Tänkte jag skulle prova på något helt nytt, kolla om det verkligen lättar på trycket att få ut osagda men mången gång tänkt och det jag varit irriterad över. Hänga ut folk genom att passligt gömma in det i kryptiska meddelanden, kritisera och döma lite sådär utan att säga det högt och utan att någonsin se en extra gång på den egna spegelbilden. Gömma mig bakom en outtalad diagnos kanske? Vad som helst för att kanske väcka lite dåligt samvete hos andra? Men kritiken har ingen återlämningsrätt, nejdå, den får du hålla själv, och lossnar det i misstag några ord åt mitt håll så är jag mycket noga med att börja om från början igen.
    Så kan jag ju sen mysa i min ensamhet då allt annat blir så komplicerat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker min text var ganska så allmängiltigt skriven, men alltid kan ju nån få för sig att det gäller nån specifik person ???
      Jag har många fel och brister - och har minsann blivit kritiserad i alla mina dagar...Konstruktiv kritik är bara bra ...
      EN sak jag aldrig strävar efter är att vara " martyr " - väcka dåligt samvete...
      Har blivit anklagad för det OCKSÅ, men som sagt- sånt gör jag inte medvetet...
      Folk borde tala mera MED varandra -face to face - då uppstår färre problem...
      Men det är där det brister....
      Hur hjälpa upp det är en annan femma.....

      Radera