tisdag 4 november 2014

Skrivabstinensen har tydligen satt in :)

Från onsdag till måndag utan att skriva " dagbok " har satt sina spår ...Nu kliar fingertopparna så pass att jag bara MÅSTE knacka ner lite tankar....

Oekologiska antijulfirar-jag har faktiskt funderat på den förestående högtiden - och igår  slog jag till med en beställning på webben....

Lite ljuskedjor för innebruk , en ny stjärna till fönstret och en löpare till det gamla shabby-ga klaffbordet ( förutom nya svarta lågskaftade gummistövlar och - blommiga brallor :) )

Ljuskedjorna är batteridrivna - ajabaja - MEN i mitt hus finns väldigt  få vägguttag och några skarvsladdar vill jag inte köra med....

Nu kommer jag att kunna placera de små ljuspunkterna PRECIIIIS där jag vill ha dem och " mysa till " något helt oväntat ställe...
Kanske t.o.m ute på Dasset ????

Det löser sig nog...

Har legat ganska lågt efter min odysse´ - d.v.s på soffan - och stirrat upp i vardagsrums- / Sal-taket där det hänger ett brunt elektrifierat spinnrockshjul med fem lampettlampor.....
Denna grej borde absolut " tunas " för ...den är ...inte riktigt min stil....Redan om man vitmålade den kunde den få hänga med ett tag till...

Ned tas den inte för denna ev. behandling så jag får lov att klättra - mot min vilja...

Har köpt pigment att blanda i den målarvita färg som också beställts på webben...Behändigt och - lite väl enkelt ibland att bara knacka iväg en beställning och betala en dryg tia i månaden för en " massa" material..

Väggen bakom " Plåtis " - rörugnen av metall - skall få sig en släng med pensel, men den väggen är betong, så jag tror jag ska fortsätta med kalkslammandet där - då jag sett hur enkelt det är...och BILLIGT...
Källaren och NÄSTAN hela hussockeln blev ju behandlade i somras och jag är nöjd med resultatet....

Plåtis skall OCKSÅ få ny färg, men där avskräcker förarbetet en aning...
Enklast skulle man komma undan med färgborttagningsgele', men ...den är dyr...
Sandpappra jo, men då vet man hur axlarna skriker....
Slipmaskin är utesluten på alla bukiga/buktiga ytor och kransar - ca 29 olika ytor....

Har tänkt måla tapeterna också...Har blivit inspirerad av Annie Sloan-färger, men de är dyra..
Kritpulver kostar en femma per kilo och man kan alldeles väl blanda sin egen färg....och pigmentera den ....

IGEN en gång svävar jag ut i det blå med de trevligare planerna - istället för att gå ut och skotta lera ur växthusgrunden och få till dräneringen så vattnet skulle rinna ut därifrån och inte in....

SUCK...Men det regnar och blåser....

...och kaffet smakar riktigt gott här på soffan- med en cocker på vänster fot och en i höfthöjd - med nosen på min mage.....

Bägge hundarna doftar stekt lever efter att de fått fördiska stekpannan efter min första riktiga middag efter exilen i fjärran ....

Vegalistan snurrar på i radion.....

Småfåglarna har fått talgbollar - för att de inte ska hacka sönder mitt gamla hus i sin jakt på insekter....

Friden är total.....

...och julen ännu " några jobb borta "....

Kanske man tar en liten tupplur - i väntan på ...arbetsivern ?????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar