söndag 16 november 2014

Sol ute - sol inne...

Idag har jag solsken också i sinnet - och är helnöjd med mitt eget arbete....åtminstone så här långt...

Jo, ända sedan jag målade muren bredvid Plåtis har jag planerat en läshörna JUST där...och eftersom mina idéer kommer ganska fort så har visionen stått klar i alla dessa dar  :
ovanför min vitmålade korgstol kommer det att finnas en läslampa...med ALLA delar " återbrukade "....El-delarna har hört till en på vinden upphittad hemgjord vägglampa som nu får " ny " stomme  och " ny " skärm...

Idag fick jag " stommen "  upphängd...Visserligen INTE med den gyllengula tygomspunna elledningen genom mässingsröret ( som ackurat ser ut som en duschslang ), men " röret " löper efter idogt arbete genom  ett av fyra bräden ur en gammal trätunna....Borrade och mejslade för att få den gamla lampans fastsättningsmutter att få en stabil tillvaro i brädet - vilket till slut lyckades genom att jag lade dit en rätt hård gummi "plutt" som klipptes i fyra flikar - som trycktes runt röret.... 

Brädena har jag fäst i ett femte - ur samma serie - avsågat bräde  med a) rätt korta spikar och med b) lite för långa skruvar ...Det funkar perfekt....

Inte EN av de fyra spikarna sitter på samma höjd, inte heller nån av skruvarna...

Lånade för en tid sedan den borrmaskin som jag köpt åt mig själv då jag köpte huset, men gav åt en son som fyllde jämna är - och med den fick jag hål i muren för fastsättningarna...

Sen var det egentligen bara att skruva
lamphållare och stickkontakt i den elledning som befanns vara EXAKT så lång att den kunde dras till tv/dator-uttaget i Salen....
Och låna en skärm från en annan lampa på vinden....

Min läs-/ syhörna blev som bilden visar....

Färgen på skärmen kommer väl att ändra - och kanske jag hittar en annan lamphållare så skärmen kommer på
 " rätt " köl....

Till dess är jag helnöjd....som sagt...



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar