tisdag 23 juni 2015

Aningen skrattretande.....

I  går morse väcktes jag ur en mycket spännande dröm vid 05.10 ....antagligen för att regnet stod som spön i ...på sydsidans tunnlock...
Hade glömt att ta bort det på kvällen efter att ha haft det pålagt då regnet slutat.

Hastigt var jag ute iförd den knappt rumplånga röda t-skjorta som jag sovit i och ...för säkerhets skull en virkad långtröja - OM nu någon skulle se mig den tiden....Paraply och stövlar också....naturligtvis...
Locket slets bort, en 50 l så med ogräs tömdes och tvättades i brådskande ordning - och fylldes med vatten...Sedan raskade jag mig efter den rännstump som togs ner invid garaget då fåglarna skulle börja häcka för att istället sättas upp under lagårdstaket....En stump på kanske 3- 3,5 m....Den placerade jag under rännan mot väster innan jag återvände in ...med en rätt blöt liten assistent..
Tass- och pälstork och tillbaks i säng...Inga nya spännande drömmar, men sömn i varje fall....( Det hade varit inbrott i vårt hus, all elektronik och Bruka-lådorna jag fått i julklapp hade stulits...Tillsammans med FBI hade jag långtgångna planer på att sätta fast förrövarna...INNAN regnväckningen :) )

Klockan var lite över sju då jag kände hur kaffet skulle smaka bra och ...efter det sedvanliga morgonpussande och buffandet, den egna morgontvätten medan kaffevattnet kokade och hundarna morgonrundade sig på egen hand ute.....med dörrarna öppna...mat i deras koppar...snabbkaffe i min standardkopp med mjölk i , en dubbel surbrödsmacka med tomat och klippt lökblast.....morgonvärkpillret...och ...på soffan för att avnjuta det hela...

Tv1 funkade inte...Hela det kanalpaketet var utslaget igen, så det blev reklamtvnyheter åttatiden och lite fejsbook därförinnan...och fästingplock på Onna...
Regnet fortsatte till runt nio, men det fanns lite disk som kunde åtgärdas och ...duschrummet svämmade över med krukor och underfat, brickor och annat som jag räddat undan regnet ...nån dag tidigare...KUNDE ha fört alla tömda planteringskärl till bastun och tvättat dem där, men lättjan tog över....

Hade överbliven gröt i en kastrull på diskbordet, så frukosten var räddad...
En fin lunch blev det vid ettiden - med en ugnsupptinad korv ur frysen och fyra små kalla potatisar...
Efter den kaloribomben var det skönt att klä sig i bykläderna, koppla doggarna och gå på länk till byn....
Hade tänkt gå på kompisens fotoutställning på bibban, men var en kvart för tidig, så det blev butiken och hem...

Drygt halvvägs  började det regna, men det var skönt i alla fall ...Posten kollades.....Ingen värdepost, inga räkningar...
En stund på sängen och sedan ...trimmern i näven, för inget har gjorts sedan före midsommaren...Övre gården var verkligt vildvuxen och uppfarten likaså....
Lite senare satt jag på knä i kvällssolen och plockade ett grässtrå i taget ur den täta timjanmattan i östra branten nära bastun...

Från dessa startblock var det bra att börja dagen i dag...
Vädret det bästa möjliga....Mera grästrim , krattning och småttplock i värmen...
Tog bort stödbanden runt körsbärsträden, kärrade sand och mylla  till bÄrsÅn där nya blomland påbörjades och en hel drös med spindelliljor planterades i en låda just utanför den humleövervuxna lövkojan....
Eftersom väderutsikterna lovat regn och åska var det skönt att se resultatet av sitt arbete, då ytterligare ett projekt slutförts : nässeldjungeln och ...odlingsrester  vid stora öppna komposten röjdes....
Armarna svider ännu av de felberäkningar man gjorde med de manshöga bestånden...men man tar det som en kvinna...

I morgon får jag se hur mr C  mår....Idag var hans analkörtlar täppta och jag tömde dem....Några timmar efteråt hittade jag en bula på hans svans....
Han börjar vara så borta med vinden att.….det kanske skulle vara humanast att låta honom sluta sina dagar ....
Han ser så dåligt och går mest på sitt luktsinne, letar efter mig och är allmänt orolig...
Hörseln funkar ibland....

Suck....
Orkar inte lägga in foton idag....
Kanske i morgon...om.....
P.S. Jo idag var det en bättre dag....
Ringde till veterinären, som lovade ringa in värkpiller ....och svanssystemet verkar bättre....
Hoppfullt...igen....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar