lördag 20 juni 2015

Glömde visst att önska GLAD MIDSOMMAR senast....

och i går HANN jag inte....
Så här rakt upp och ner minns jag inte ens VAD som tog mest tid, men kollar i min FÅGELDAGBOK, där jag för första gången i mitt liv skrivit VARJE dag....( Blir man systematisk med åren ??? )
Jo, efter morgonsysslorna och morgonlänken med doggarna torkades cykeln av för en snabb färd till byn...Pensionen ( en av tre ) hade kommit in så det lockade plötsligt  inte med Kabanossi i dagarna tre - trots att den kom i tre olika smaker ...Dessutom hade jag dagen innan lagt ut dammens presenningar och märkt att de inte alls räckte till, så det blev tre till...
Efter butiksfärden MÅSTE energiförlusten återtankas i form av en kvart ask glass...                ( Butiksförmyndare ohoj....en ny nisch för arbetslösa ???? Hmm, då skulle det nog behövas en pensionerad ...personal trainer ( ???)  eller annan ännu maffigare / omutlig / stark människa ...typ ledare för Hell's Loosers ( eller nåt...).som kan byta ut glassen mot ...låt säga ...den goda färdigsalladen som jag hittade för ett tag sedan...)

Stärkt av den sliskiga lagom mjuka glassen stånkade jag ut och fick två pressur utlagda/nedlagda och skulle ta den tredje....Den var för stor och saxen fick ta den mitt i tu...
Med halvorna slängandes efter mig tassade jag ner mot dammen, då en av halvorna på något underligt vis bragte mig på ett hårt och okontrollerat magplask....Krokben...av nån osynlig...

Onna kom springande med viftande svans, kanske i tron att Matte hittat på nån ny lek....
Handleden ...aj...brösten ...ajjj...magen....jo, en massa ställen som rapporterade om nedslagets kraft, men....skam den som ger sig...
Då inget verkade vara brutet eller ens värre vrickat (......) var det bara att stiga upp och fortsätta jobba, aningen mollbetonat...
Några metallklammers/ märlor att FÄSTA " duken " med blev det ändå inte av att klippa ur de trådhärvor som finns till förfogande i Mellanrummet....
Tog istället sekatören och sågen för att pynta trappan och grind/portsystemet och ...lite inne....
De minsta björkarna i Bärbusklandia offrades, likaså några grenar av svenskrönnen och några av sälgens grenar....Satte mig på trappen med mitt kvistfång och dekorerade det koppartrådshjärta som hängt på husväggen omvirat av  murgröna ....
Björkarna stacks ner i den zinkså som står vid trappan - och som på vintern har tall/en/granris i, på våren Adonis och vivor och ...på sommaren lite annat, enligt tillgång....

En blandad kvistkvast fästes på porten....En blombukett på Arbetslägerspaljen...
Arabias blå såskopp fylldes med blommor, midsommarrosen fick avstå några knoppklasar - för de har inte ännu slagit ut i det svala vädret...
Sen var jag så slut att jag helst hade gått och lagt mig i dvala, men ....väntar man en av sina forna lärare på plantbyte, så ...skurar man köksbordet och torkar av kylskåp och.....byter kläder....

Det som tidigare befarats - nämligens glassens förkastliga inverkan på midjeomfånget - visade sig nu inskränka klädvalet, och den vita skjortan dumpades och en röd t-skjorta med vita blommor drogs över det nyhennade håret....Stiligt värre :)

Det blev ett kort besök ..och vi var bara ute...En informativ vandring runt ägorna och ...två krukor Anis-isop blev här och Kvanne och Hesperis åkte iväg...
Hundarna släpptes ut, hemmakläder pådrogs...Gungan/cockmocken övertäcktes igen och efter att bäcken rensats fram var det BARA soffan som lockade....
Efter fem cocktailglas rabarbersaft blandad med hemgjord vichy, drog jag en pläd över mig i soffan och dåsade resten av kvällen....

Vid halv elva var det ännu dagsljust ute, men ...är man tillräckligt trött så går det nog att somna....
Vurpan med presenningshalvorna passerade inte omärkt, så halv tre var det kört...
Då fick jag stiga upp och tanka värkstillande....som ju måste tas med riklig vätska...som skulle ut....två timmar senare...Suck....

Så, nu är klockan 08.45 och morgonsysslorna är gjorda, sängen obäddad, Buu-radion skrålar och tre trötta individer ligger på sängen....

Konstateras kan att äldre tanter INTE ska stå på näsan ...och magplask helst skall ske i vatten....

Men ...dammen var inte färdig .…så......

GLAD midsommar ...önskar såskoppen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar