söndag 28 juni 2015

Juni närmar sig sitt slut.....

och aktiviteten i trädgården exploderar....Värme och vatten har vi fått i lite olika/ojämna  doser, men ...jissses så allt växer...De blommande växterna avlöser varandra och tack vare den moderata värmen har t.ex vallmona haft en speciellt lång period.....Underbart.....

Ormarna gottar sig ovanpå kvarlämnade ogräshögar som alstrar värme och man får se var man stiger...och var HUNDARNA traskar....
( På bilden en ofta nämnd dam, som parkerades framför krolliljorna - som måttstock - för de har i år vuxit Matte till hakan )
Min lilla ....tidigare så lydiga Onna har blivit ett busfrö som måste hållas i  verbalt strama tyglar...Som i går :
Kröp som vanligt omkring i går och handrensade där man inte kommer åt med trimmern, som vanligt med henne intill mig....Plötsligt fick hon vittring av något och höll på att störta sig in bland perennerna....Efter ett kraftigt utbragt " N E J "  från ogina Matte backade hon och såg irriterad ut....
Då prasslade det till mellan aklejorna och en verkligt fet padda klev ut i det fria...På sträckta ben vaggade den lite tveksamt fram, men då den inte upptäckte några direkta faror fortsatte den mer målmedvetet mot bäcken ( som ännu saknar vatten , men...tids nog ...)
Bilden togs för något år sedan .....Hann ju inte nu efter fotomaskiner....
I detta skede fick till och med halvblinde mr C syn på paddan och skulle ha rusat efter den om jag inte tagit ett stadigt tag i hans päls....
Eftersom ihållandet av två olydiga hundar rätt totalt hindrade mig från att " jobba ", fördes de in ...och jag fick faktiskt hålla båda två i nackskinnet ända till trappan..

Den kyliga försommaren har gjort att det först är NU som alla våra gårdsdjur kommit i gång, i motsats till tidigare år....Då har hundarna vant sig redan i maj att " inte röra ", men fjolåriga lydnadsövningar och deras resultat var nu glömda....

Idag har jag förberett det eventuella åskvädret som nu inte ännu kommit, trots moln och intensiv värme...
Potislandet är inte myllat i år eftersom jag i våras  fick hem 42 halmbalar varav  jag nu strött ut  EN  i  fårorna och under plantstånden....Det ser rätt proffsigt ut och gör säkert gott i den styva leran då maskarna i höst drar ner de förmultnande halmresterna i marken...

En mängd växter fick just en sista gödselgiva för i år, mangoldplantorna kom i jorden, bredvid purjon som rensades och gödslades med resten av de " bonuspellets " som...regnupplösts i en balkonglåda då den glömdes i löklandet....
En härligt solvärmd kulle ibredvid detta land rensades och skall besås med dill, som jag glömt gång efter annan ....Man skall enligt alla konstens regler så dill var tredje/fjärde vecka från april till juli, så det brådskar snart....

                                                         ******************
Stärkt av skrivpausen ovan fick jag två rader dill sådda, en rad höga sockerärter nedpillade och en rad Little Gem- sallat strösslad....
Beredde hastigt landen under det stationära nätet - egentligen ditsatt för squash, men i år kan det bli bönor, rädiser och....meloner ???

Plantorna bor ännu i varmbänken i ändan på lagårn, liksom luktärterna och squashen ...Både vintersquash och sommardito....
Mycket återstår, men inget så misslyckat eller på efterkälken att det inte går att ..rädda...

Apropå efterkälken :
Någon snokparning har jag inte sett i år, för clematisen är för stor och...jag misstänker att de sköter sina amorösa eskapader på annat håll....( så bilden är gammal  )
Honan på bilden  ( den maffigare av de två ) har jag inte ännu sett, men kanske
gödselhögen lockar mer än blomland och övervuxna mysställen ???


Värre skulle vi kunna ha det.....så....JUST så här känner jag mig :

 ( helnöjd alltså....)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar