söndag 7 juni 2015

Uppe med tuppen :)

Är det sommar så....får man väl stiga upp tidigare och tidigare....för att hinna ifatt och hänga med....
I morse var det blåsigt, men soligt mot gårdagens gråmurriga, småregnande....
INGA svepskäl behövdes därför klockan 06.10 för att inte greppa de två glasen med blötlagda bönor ...som borde ha pillats ner i krukor och på frihand SENAST igår....
Tre krukor fick lila störbönor i sina bukiga innandömen och en kruka begåvades med vaxbönor....DESSUTOM tryckte jag ner störbönor i de kalare partierna av bÄrsÅn, där de kan klättra upp längs det gröna gallret och vidare upp i rönnstammarna....( Och i en trälåda med klätterspenat och vita månadssmultron....)

Clematisarna - miss Bateman och herr Jackmanni - har redan gjort detta i bÄrsÅn, så bönorna har något att imitera...

Eftersom vädret i går  inte riktigt var det beställda, blev inga trädgårdsjobb gjorda. Den skadan togs igen idag då hela dussinet blomkålsplantor kom i jorden i det för året nya kål/tageteslandet OCH de ca fyrtio purjolökspinnarna i ett likaså nyuppbrutet land....Purjon fick av den pelleterade lökgödseln som jag fått som bonusgåva från Korpikangas eller Exotic Garden där jag ...kanske varit en god kund under åren...TROGEN i alla fall....

Medan jag krälade omkring i löklandet kom jag på en ganska ljus ide'....Nämligen :
Varför inte vända jorden inne i sockeln till det som återstår av det demonterade växthuset och ha denna ca 7m2 stora yta som trädgårdsland ???
Myllan kan berikas med kompost och besås med rödbetor, svartrot, sockerärter och vad jag nu ännu har osått....
En siesta ska jag unna mig först...och se om geniknölarna får mer energi...eller förslöas....
Har i alla fall varit uppe i över sju timmar och varit aktiv.....
KAN gå bägge vägarna.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar