torsdag 11 juni 2015

Ordstäv och olika smak.....

TIDEN  -  den rasslar iväg som en ...ödla i torra löv. :)
Omöjlig att fånga ...om man inte är en katt och kan och får jaga allt som rör sig....

Det har varit så brådis att jag knappt hunnit i säng i normaltid.... och faktiskt har det blivit några kvällar då ögonlocken slutis först vid midnatt....Stig nu sen upp vid 06- tiden....utvilad....

Det har drattat tacknämligt med folk här efter ett nytt Bytesbörsupprop och ...sommargrannen har varit här efter " något starkare än mylla " till sitt växthus.....
En bytare kom just med fem säckar av den finaste myllan...och ...suck...en påse chokladkexbitar....
Självdisciplin...vad är det ???? Fast å andra sidan luktar man inte illa av choko och förpestar inte luften eller jordmånen eller...
Men....puuust.....nu till annat :)

På finska finns det ett ordstäv/ordspråk som säger : " Torstai on toivoa täynnä " eller på svenska ungefär : " Torsdagen är bräddfull av hopp "

Idag  ÄR det torsdag och  hoppet har väckts på allvar : den första snokhannen låg på betongplattan nedanom den pyttelilla terrassen ......Nu återstår resten av gänget på tre stycken...

Och...under en paus i skrivandet kunde jag konstaterat att en HELT ny minisnok sällat sig till sällskapet.....Oj så roligt !!!!! Det är säkert en fjolåring som förhoppningsvis kommer att trivas ....och bli lika tam som de andra.....

Det megalomaniska skitlasset som kom i våras är ju just vad snokar behöver : en gödselstad att lägga sina ägg i....

Fnissade lite i min ensamhet då jag riktigt på allvar funderade om det skulle förenkla snokarnas liv om jag kippade ett par skottkärrslass PRECIS där de solar INNAN parningen....Intill terrassen...med en blommig pressenning på ????

Parningen  i sin tur skulle inte störas av gödseln, för de brukar ha sina ömma ormstunder uppe på spaljen...Så nära fönstret att jag och mina eventuella gäster kan bevittna allt på en halvmeters avstånd....

Men ...allvarligt talat....MIN terrass är inget en inredningsarkitekt eller " tunare " skulle klassa särdeles högt...
Inga små söta bord med blommiga borddukar eller  små söta stolar, inga välorganiserade amplar eller balkonglådor med EN sort per ampel....
Inte heller polyrottingmöbler som skulle vara sååå praktiska, men.....

Nej...I mina lådor trängs det en massa olika växter så man har en ny upplevelse framför sig vart man än vänder blicken....
Golvet - ett betonglock som gjutits över en f.d vattencistern där man fordom tog dricksvatten åt kossorna...

Locket har jag gått bärsärkagång på...Från första början växte det en fläderbuske mellan betongen och hussockeln och ...flädern ville jag ha bort...Spettet talade och fick lös stora och mindre plattor....av vilka en nu tjänar som solplatta för mina slingriga kompisar...
Golvets diverse kratrar  täckte jag sedan för två år sedan med trätrallarna från bastun ...och trallarna i sin tur med gamla trasmattor...
Avsågade transportpalländor blev växtlådor och har funkat bra som sådana...

Den stora snokhonan gillade t.ex taklökslådan där hon fick lite magkrafs och ...kanske ett och annat småkryp i väntan på middagen....och ...det stora tunnlocket av plast, som blev ett ypperligt vattenhål, både för bad och dryck....Att se en törstig orm DRICKA är en fantastisk upplevelse !!!!
Såg lite ut som i en tecknad film där nån vattnar gräsmattan och vattnet kommer i stötar i slangen....Hmmmm...Det bör SES - inte läsas :)

Nu då den första ormen har uppenbarat sig tog jag bums ut en av de lite försmådda gäddorna ur frysen och ska kolla vad de gillar sånt...till omväxling från forell, mujkor eller strömming....
I år har jag inga mattor ...ännu ...på terran, för det är tämligen opraktiskt med sånt som döljer alla trallskarvar och får kaffegäster närapå på fall då de stiger " fel " .....

Och...tänk så fina gömslen ormarna har mellan spjälorna...Den nytillkomna såg ut som en liten kobra där den stack upp ett nyfiket nylle ca 7 cm ovanför trallen....helt stilla....( se den tecknade bilden ovan ovan  )
Jag BORDE kanske ha retirerat, men, det är meningen att vi ska dela platsen och lillisen måste lära sig att jag inte är farlig....så jag satte mig utanför terran med hatten neddragen över ögonen...och tjuvtittade genom ett av hattens hundratals hål....

PASSAGEN till terran är inte heller den av enklaste sort, då man måste klämma sig sidlänges dit...förbi en spalje och en trälåda med diverse....Klätterspenat och blomman för dagen bland allt annat....
Bredvid lådan ...på trappan...står dessutom en jättekruka med ett Blåregn och en lite mindre med en Brugmansia / Basunblomma....
Blåregnet köptes i sitt absoluta vilostadium och lääänge var jag osäker på om det alls hade liv....
För några dagar sedan uppenbarade sig de första bladen och jag tror stenhårt på projektet " SVÅRA växter ....."

Därom har jag skrivit tidigare ....
Nu paus och ut.....

Oj vilken torsdag !!!!
Och den fortsätter ännu, så den hinner bjuda på mer hopp ...i annan form ????


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar