onsdag 17 juni 2015

En vecka sedan senast....

..och VAD månne det beror på ??? Egentligen en retorisk fråga och skulle som sådan inte tarva frågetecken.....

Jaa-a, midsommaren nalkas med stora kliv....rentav redan i övermorgon, om man får tro sin egen tidsuppfattning....
DÄRAV en viss speed på alla göromål, som ÄNDÅ inte blir färdiga....

Merparten av gården är i alla fall trimmad, de flesta plantorna planterade och en hääärlig grönska råder TACK VARE att det inte varit så varmt....
Inte bara härlig grönska ....Vallmobranten är fin den med, med ca 20 utslagna och nästan/över 40 knoppar...
Börjar bli rätt trött på allt tjat om vädret, så ...jag skrev min uppriktiga mening på ...TV3: s Fb- sida ( tror jag ) och fick en massa gillanden trots min stelbenta finska ;)
Skall inte orera om saken desto mer, för det finns ju de som fryser i temperaturer under det som räknas till värmebölja :  +25 C

Kläder är till för att användas...och man FÅR varmt då man jobbar....

Idag har det varit SYNNERLIGEN livat med tre separata besök med  två separata vovvar här, två SMÅ sådana...

Ett fårnät har åkt iväg och diverse plantor likaså....

Bastun har blivit kollad och besiktad av en möbelsnickare / timmerman och huset jag bor i är det tredje HAN sett - som varit försett med hårdskivor alltså....
" De kan lätt bli lite för täta då ingen luftspalt lämnats under ", sade han, men ...huset håller nog min tid ut och mer....Sidorna mot norr och söder är skivfria :)

Nu då jag fått lite goda råd om hur jag skall bygga stommen till mitt länge efterlängtade nya växthus känner jag mig ganska " säker " på förfarandet - i synnerhet som han godkände mina gersågsplaner och antalet metallvinklar ...som jag räknat ut ...med min femma i matta :)
Och det skall definitivt inte " skjutas " ihop med spikpistol....
Sådana har jag också bara dåliga erfarenheter av....och inga bärande eller vindutsatta konstruktioner ska fixas med sådana...( Vilket ju är fullt förståeligt, eftersom
skjutna spikar  - av mycket fin kaliber - inte just har några skallar och därför inte KAN hålla för nån påfrestning ... )

Efter det den tredje besökaren åkt hem till sig, startade jag trimmern och ofredade grannarna śom just kommit ut till sommarnöjet...men, ju mer jag får gjort innan midsommaraftonen/- helgen, desto mindre behöver jag brumma på då....

Nu är det dags för en stund på soffan med nyheterna kl 18..... och sedan får man se om man " ork " med övertäckning av de dynförsedda utemöblerna : hängmattan, vilstolen och ...gungan ( som i fjol döptes till COCKMOCKEN ( hammock för cockrar... Trädgårdsgunga brukar man väl säga i Finland, men " döparen " har vistats diverse år i vårt västra grannland    och hon är sååå förlåten ;)


Vilken av dessa som är vad lämnar jag till läsaren att avgöra....och....hör ni inte av mig så har jag väl somnat i nåndera ?????
Ha det bra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar