torsdag 18 juni 2015

Känner mig hoppfull....i regnet....

Är just på väg till butiken - med bil för omväxlingens skull - och sitter och stärker mig med en kopp certifierat snabbkaffe....Mitt standardmärke....
Ska se om bybutiken har presenningar ....

Tycker och tror att regnet som a) kommer för tillfället och b) det som ännu  lovas borde hjälpa mig att få en uppfattning om de erforderliga dammduksmängderna...om jag täcker utgrävningarna med billiga, tunna och mindre hållbara....( Räkna ut med måttband är som tidigare konstaterat inget för mig )
Dvs RIKTIG/ÄKTA dammduk vill jag inte experimentera med, för den är förbålt dyr, därav ekonomivarianten...i lämpliga stycken...

Pga en nyss betald vägförbättringsavgift på 202,19 € har jag egentligen inte ens råd med surrogat,  men VILL man så KAN man priorisera....
Sommargrannen betalade i går trimmerlånet med en kasse bröd och ...god grillkorv som de själva fått...Återvinning är alltid välkommet, om än korv nu inte riktigt hör till vardagsmaten....HUNDARNA däremot tycker att vi skulle kunna leva på korv.....


                                                 ***************


Bilägaren ringde och frågade om jag kan vara klar om 57 sekunder och det var jag...lätt road över tidsfristen...Jag är erkänt alltid i mycket god tid.....

En 3x5 m och två 2x3 m bottentäckningsmaterial var vad det fanns pengar till så de inhandlades, jämte dill till nypotisen, tomater, ekoägg ( sista asken !!! ) och mjölk ...till kaffet....Det klarar man sig bra på :)
Och ...det blev Visa- köp....Tur att man har den möjligheten....

Hem i ilfart för regnet höll upp...alldeles som på beställning.....Av med bykläderna, på med kamoflagebrallorna ( 3 nummer för stora, avklippta och rispiga i fållarna, men...ack såå bekväma att ligga på knä och jobba i....Fickor för alla prylar, så de brukar vara duktigt tunga ibland....)

Onna - min lilla duktiga assistent  - plockade beredvilligt upp alla plastpåsar och etiketter som hennes ivriga matte strödde runt sig på farstukvistens golv....
Iväg till dammsystemet ( mitt eget Pantanal !!!! ) och ett pusslande utan like vidtog....Pinnar stacks i jorden, vitt starkt återanvänt snöre " lånades " från trädgårdslandet, avbets med 60- åriga arbetsmärkta tänder ( för sax eller kniv kunde man inte ha med sig ) och efter ett tag kunde den ivriga dammfixaren konstatera att man kunde ha haft det dubbla antalet
 " blivande våtmarksdukar"...

Nåhhh, sådana beställdes faktiskt  igår då det inte regnade och de kommer nästa vecka, så...till dess får jag glädjas åt det jag har och planera nästa hyss....

I samma leverans kommer förresten också 50 vinkeljärn till växthusbygget och ....2 st absolut livsviktiga påsar med energigivande havrekex....

Nygräddad familjePIZZA får man tyvärr /till all lycka inte per postorder eller ....ens med Klarnabetalning....
Då skulle kamo-brallorna kanske sitta perfekt om en tid, men....vågen jämra sig :D



Regnet har gett rikligt med bastuvatten och...jag har mellan varven - med bunken på skottkärran - kunnat njuta av bl.a björktrastarnas masksök....Ungarna tigger lite ännu, men gör däremellan sitt bästa att reda ut VAD som är ätbart ...De nyper i clematisens fröbollar...nej...inte så gott....De plockar på långt gräs...inte det heller.....
Föräldrarna springer rutinerat omkring och lägger huvudet på sned, lyssnar ...och ..hugger....
Rotblötan hjälper dem betydligt att få tag på maskarna, men de verkar nog klara hård lera också....Fantastiskt....


En MYCKET dräktig ödla låg i går på ormterran och jag antar att hon nästa gång hon solar där är betydligt smalare....

Nu återstår att se om jag hjälpt alla midsommarfirare att fira i strålande sol ....bara för nödutryckningen till byn.....
För se...nu har det hållit upp " riktigt i harmen " ....snart i 2 timmar.....
Suck.....
P.S Jag kan bjuda på...bytesbörskaffe och...Tuontitukku-havrekex om nån hittar koltrasten på den sista bilden för i dag. ;)  Han SJÖNG visst upp maskarna för han drog en trudelutt PÅ MARKEN ....mellan tuggorna....Något jag aldrig upplevt....
Kanske min nytrimmade gräsplan var som en scen och ....han sjunger nog som en Pavarotti :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar