tisdag 25 augusti 2015

Ett sådant TJAT...jo, jag vet.....

MEN, när man blir äldre ( vilket ju är relativt oundvikligt -  om man inte dör före det ) och svagare ( ohjälpligen det också med åren om man inte sysslat med idog  body building hela livet ) och därtill begåvats med reservdelar i både rygg och höft....ja, så BLIR man lite hjälplös ( i synnerhet om man bor ensam ....)
SUCK.....

I vanliga fall, så här i den normala vardagslunken GÖR det ingenting att orken inte är som den en gång var, men ...gunåde då man ska flytta tyngre saker och KLÄTTRA på stegar....
Nu har jag bett om hjälp med mina eländiga vitvaror ...antingen i utbyte mot något som motparten kunde behöva ( som den fullt fungerande lilla frysen ) eller ...snart sagt vad som helst, bara jag får ordning på maskinerna....( Två ut och en upp )

Borde därtill få rännor uppsatta a) under ladugårdstaket ( för att kunna ha växter planterade vid DEN väggen och för att också vid regn kunna gå torr efter ved / in och ut i alla utrymmena som finns i nämnda byggnad och b) under bastutakkanten ( för att slippa bära vattnet längrebortifrån  ) och ....slutligen c) under garagets korrugerade takkant....Också där på grund av planteringstekniska orsaker....

" Evighetsprojektet " vid namn växthuset har jag kvar...Nu fundrade jag idag om det vore klokast att bygga det sgs mitt på gården - eller åtminstone så att det ändå tillåter en viss biltrafik ( svängande ) och snöras från lagårdstaket....SNÖ-ras....alltså :) Omutifall det ännu kommer sådan...vitvara....från ovan....OCH inte ändå i ekarnas omedelbara närhet....
Att jag i mitt anletes svett redan grävt ut grunden är ju bara att räkna som motion och tidsfördriv...och så är den delen av trädgården ju i varje fall dränerad....

Då skulle växthuset av gamla fönster stå på en stadig och orubblig grund - benämnd BERG...och ingen förskjutning i lecablocken skulle vara möjlig....Inte heller skulle jag behöva bry mig om att plumsa i djup snö på våren då man kan börja med sådder ...eller ...ifall huset håller ihop några år ...ha det på bekvämt avstånd från huvudbyggnaden....då /om man blir ännu mer hjälpmedelsberoende....
Lite mer skugga skulle en sådan plats visserligen utgöra, men det är bara ett plus....

Nere på åkern som det egentligen planerats skulle det naturligtvis ha blickat ut över ...dammen...Den som kanske blir klar nästa år....

Nu skulle det brådska med byggprojektet, för att jag ska få bort fönstren från " Vagnslidret " och kunna inreda det till hönshus, istället för att ha de arma kräken på östra sidan i skugga under merparten av dagen...och i utrymmen som består enbart av hårdskivor....
Har visserligen skurit/sågat ut ett hål för ett fönster där redan, men det behövs så vi så...

Och till sist ( ???? ) har jag projekt " Garagetömning "....

Oj vad jag skulle behöva en bil...En sådan som jag för väääldigt många år sedan sålde och som nog inte längre skulle ha varit med....Min härligt praktiska men ...oekologiska ....Volkswagen Doppelkabine....Köptes för 800 FIM och såldes för betydligt mer....tack vare äldste sonens svetsarbete....som fick bilen i besiktningsskick....
Den var registrerad för tre, men ....hade nog alltsom oftast en hel drös med " ungar " som fripassagerare....

Härliga - olagliga - tider :) Man blir ju lätt nostalgisk....

Idag var det vad meteorologerna sagt " Årets hetaste dag ...med en temperatur på + 27....Det var det för all del i går också här, men det visste de tydligen inte ...Bryr inte mig om att meddela heller...ORKAR inte....

Till morgonen väntas regn, så cockmocken är nu täckt, likaså  flismaskinen som jag trodde jag hade LÅNAT, men idag fick veta att den BLIR här....TACK TACK !!!!
Ännu återstår att svepa in bÄrsÅmöblemanget = bastulaven med herdematta + överdrag + dyna.... Måste ta en pressu till det ännu idag..
Klockan är 21.15 och det är just dags att avsluta dagen...

Har i alla fulla fall snabbt målat färdigt den trädgårdsstol som jag började med igår..Mörkgrön blev den...
..En av de gamla här byggda som ännu finns kvar...En målades knallgul i fjol ...eller året innan...och en finns i Mellanrummet i väntan på att få några nya smala sittbräden....och något stag....
och färg ....Kanske blir en knallblå av den ....hmmm, nej ...BORDETS stativ och rosenporten är ju redan blå....
Blått - gult - grönt - ....kanske brandpostrött ????

Slipade stolen innan färgsättningen med ett av mina i våras anskaffade elverktyg - en liten och rätt bekväm Einhell ...som ser ut som ett strykjärn....

Hoppas sååå att det skall regna rejält....Marken spricker, gräset sticker under bara fötter....

Onna blev inspirerad att leka lite med Cockes tennisboll nu i kväll....Något hon just aldrig gjort....
Nu flängde hon med de långa nytrimmade öronen flaxande längs gårdsplanen ...men... bara för att jag lovade godis ;)
Nån skulle kunna tro att  hon känner att man måste värna lite om kompisens roligaste lekar...( Knappast troligt )

Mr C apporterade dock inget...Bollarna förde han snabbt in på verandan ...i tryggt  förvar från  människor som försökte kasta bort dem....

Nu till bÄrsÅn och natta möblerna :)

Håll tummarna för regn, please.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar