onsdag 12 augusti 2015

Som en krigare på väg/ hemkommen från stridsfältet....

Aj...ajj....armar och händer, ben och ansikte kliiiar, sviider ...men hemmet doftar av HALLON, svarta och röda vinbär, den första blandsaften och ...plättsylt....
Inte ger sig en tapper kvinna inför tre meters tistlar och två meter höga nässlor....För att inte tala om alla vassa hullingar som huggit tag i byxlåren och utövar ett stilla  klösande då man rör på benen....
NÄSTA ÅR...ska...hmmm...Har visst sagt det förut..
( Nässelbrännor motverkar reumatism så det så....)
Strunt samma...Frysens innehåll ökar och jag har fått ner temperaturen i den också...Termostatet har alldeles uppenbart fått fnatt och termometern visade - 30 då jag fylld av misstankar avläste densamma...
Nu står den på -25, men nästan tio grader borde ännu fås uppåt...
Hoppas det jämnar ut sig....Just för tillfället kommer det ju nytt i frysen nästan varje dag, så det FÅR vara kallt...

Idag har det varit en skön dag att rensa fram vinbärsbuskar så man kom åt bären...Igår förberedde jag detta med att trimma allt som inte såg ut som vinbärsbuskar....eller de sista sorgliga resterna av buskstöden...som borde förnyas....Tar det den dag jag beskär buskarna....tror jag .....
Onna låg under korgvidebusken och kollade vad jag gjorde en stund, sen tiggde hon sig in  på min sida av stängslet....
Bra med en hjälpreda var det också, då jag behövde mina tjocka vinterhandskar och hon beredvilligt letade reda på dem och gav dem åt en matte som var översvallande lycklig....



LÖN ??? Jo, en näve solvarma svarta vinbär...Sådana duger bra...
Hundarna FÅR helt lagligt plocka bär själv, där de kommer åt = där det inte är stängsel...
Det leder ju till att de ofta ses i hallonsnåret och lätena därifrån påminner om ett gäng igelkottar....Belåtna smackanden och snuffanden...som höjer mattes mungipor :)

Till och med 95% igt blinda mr C hittar bär.....men visst stoppar jag några färdigtplockade framför nosen på honom ibland, som uppmuntran / belöning för välutfört arbete...
Han följer mig så tätt i spåren att han antagligen känner vinddraget av de bär som faller av hallongrenarna, för han störtar sig snabbt efter sådana...

Idag har tvättmaskinen fått ta hand om lite sängkläder som jag hittade inklämda mellan byrån och väggen i kammaren....min sovkabyss...
MINNS att jag nångång i somras rullade ihop en använd-några-nätter-filt och ...istället för att föra den i tvättkorgen DÅ ...om den eventuellt skulle behövas igen inom nån dag.....nåja,där blev den ju....

Egentligen skulle jag ta bort en gammal besticklåda av trä,  som stod på högkant där med lite lister och pinnar på, för att föra dessa till Snickis....Men...bra att få lite annat tömt också...då det ska bli celebert besök på fredag ;)
Synd om spindlarna som jobbat så hårt med sina nät, men ...inte förstår jag vilka byten de räknar med att ska trilla in där ...i skymundan ....

Bra torkväder har det varit, så jag har fått in både gårdagens och dagens persedlar....väldoftande och mjuka....

Läste nånstans om nån som till sin bestörthet märkt att gästen hen haft på besök hade placerats just så att utsikten bestod av ...underkläder....på tvättlinan....

Med ett stilla fnitter konstaterade jag att sådant nog inte skulle störa här...Mina ytterst ickepluttinuttiga...underplagg är nämligen rejäla boxers av svart lycra-aktigt material och inte diminutiva spetssaker :D som kunde få manliga tankar på avvägar vid pajätandet....
På sin allra högsta höjd kunde MINA ev besökare kanske undra om det bor undangömda karlar här .....

Att så ICKE är fallet, firar jag med ett glas egen bubbeldricka ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar