söndag 16 augusti 2015

Meditativa sysslor....

Inlägget / dagboksbladet kunde lika bra heta " Tankar vid diskhoarna " , men det kan kvitta....
Svarade nämligen alldeles nyss  på en fb- väns uttalande om mattvätt just med att det är meditativt både att väva mattor och
...sedan tvätta dem....
Därav kom följande tankar :

Lite som med mattornas ränder är det med alla mina udda kärl...Ta nu t.ex ....
den lilla gräddkannan som köptes till mitt cafe'  1995....Den har förutom på av gästerna där använts av små barnbarn i deras lekar ute som inne -och är fortfarande hel...
Ofta fungerar den som hundarnas öronsköljningskanna där jag blandar kokt vatten, några droppar ättika och några korn salt...Pipen hjälper mig att pricka rätt i örongångarna, trots att hundöron har muskler som effektivt sluter " ingångshålet "....
Kannan har en lååång historia att berätta...
( På bilden finns också en bild på ett av mina tilltänkta projekt...ett betongbord till trädgården :) )

På olika loppisar har jag hittat mina favorittallrikar, stora , lite ojämna gula, som jag blir glad av att duka med...På ett annat fanns svindyra bruna glastallrikar som lite/ser ut som knäck...Blåsor i glaset, ojämnheter men ...de är såå annorlunda...

Några blåvita ...väldigt civiliserade...har jag faktiskt beställt från Klöverbladet, men de var i längden för dyra...Tyvärr, för de är fina...Använder dem ofta, både för gäster, men också i min ensamhet....( Då jag inte ...äter direkt ur kastrullen av pur lättja ...)
Och...i mina skåp FANNS flere olika Arabiaserviser då jag flyttade in och några sådana har jag fattat en viss kärlek till....Det behövs många tallrikar de lyckliga gånger vi är många vid bordet....

Folk med kompletta, enhetliga kärl från ...stora " hemvaruhus " delar säkert inte det med meditation om de måste diska för hand...och...förlåt mig ett stilla fniss....INGET ont i vackra vita eller granna serietillverkade tallrikar, men dem diskar till och med jag i maskin...Eller SKULLE ...om jag hade en maskin....
Det vill jag inte ha, av olika orsaker...

A) jag är inte ansluten till kommunalt vatten och tänker inte satsa ca 8000 € på sånt
B) trots vattenledning in - från de egna brunnarna - BÄR jag ut diskvattnet ( vill ha det så )
C) Jag har TID och..som sagt är det rätt rofyllt att diska för hand....

En gång hade jag hjälp med disken ...efter höftoperationen då jag mått fruktansvärt illa i en vecka av den medicin som motverkade blodproppar....
Och nån gång har barn &  svärdöttrarna med milt våld hand om middagsdisken :)

Det blir en viss rutin med olika saker/sysslor då man bor så här....
Ofta - sommartid - står boilertermostatet på ca 30° för det räcker för peronlig avtvättning och  så tas diskvattnet från bastun då jag veckobastat....

Skall jag diska så ska vattnet vara så hett att fingrarna blir röda och det går bra att få 30° igt vatten hett då man tar hjälp av vattenkokaren....SEN....inte förr är det lagom ;)

( Det var förresten just det jag gjorde idag då diskandet " skjutits upp till nån regnig dag " - och det inte lovas regn på länge...1,5 timme tog det :) men nu är det gjort och jag slipper snubbla på undangömt gods i duschrummet ...)



Så, nu vet ni...om ni erbjuder mig er hjälp.....
Risken är stor att jag vägrar höra på det örat....

Nästa inlägg blir om mattvävning ...sen när vävstolsdelarna är nedburna ( ??? ) och hopsatta i mitt blivande " She shed " ...om det nångång blir ett sådant....

Varför kan inte grovröjning vara lika meditativ som disk och vävning ????
HÖLOFTET  är tömt ..sånär som på lådan med gamla herrtidningar...och bastukvastarna av eklöv...allt från ca 50-60-talet....
De andra utrymmena har jag bilder av, men ....publicerar inte dem.....
Fnissss.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar