tisdag 18 augusti 2015

Skulle behöva längd och styrka....

men, som det oftast är ....får man snällt vänta....på nån som besitter bäggedera eller ens ...styrkan...

I morgon kommer nämligen det nya frysskåpet och..eftersom jag inte specifikt beställde bortforsling av det gamla så lämnar de bara av det nya här...
Sade ...och beklagade ...han som i dag ringde om transporten....( Kanske med ett sk skitigt skratt då han lagt på / tryckt STÄNG-knappen på mobilen..)

Nu stärker jag mig med spenat/mangold/babymajs och broccoli som tilltugg till min gårdagsfiskrest....Kanske hjälper, kanske inte....

( Tallriken är en av mina favoriter , dem jag började räkna upp här för ett tag sedan...Rätt gammal Arabia...)


Måste nog köpa en liten transportkärra med " avsats /plattform " och två små luftfyllda gummihjul, så jag får kärra omkring mina vitvaror så det viner om det....

**************


Det om el.mojänger och....styrka....
Blev f.ö tvungen att ta matpaus efter att ha burit vatten till mina grödor som jag då i dag tog ett mål av....Mangold, klätterspenat, rödlök och gullök..

Det växer bra, men av mina vattenmeloner blev det nog inget....De på friland har visst vuxit ....nedåt / in i jorden och de två eller tre plantor som står i bassängen för squash och ser fundersamma ut....Får väl lägga plexi över dem nästa natt då det lovas kallt...
UNDERvärme har de eftersom de står i värmebänk, men då natten sveper in nejden i sitt råkalla dis  i natt igen är det det inte gott att vara vattenmelon....
SEN skulle det bli varmare också nattetid....

I kväll ska jag gå och lägga mig tidigare än i går, för mr C  hade fortfarande magproblem och skulle ut regelbundet som en väckarklocka....med intervallväckning en gång i timmen...
02 / 03 / 04 / 06.......
Vet inte vad det är, andra dygnet på G, men han har varit duktig och sökt sig betydligt längre bort än annars...Han BRUKAR " sätta sig " nästan på folks tår och verkligen förtjänat epitetet  " Sällskapsnödig " .....som jag myntat....
Nå,  en levererad blaffa steg jag nog i då jag hängde tvätten mellan ekarna, men var inte barfota så.....

Apropå EKAR....* fnisss *
Har en längre tid jobbat med tanken att ta ner en av mina fyra ekar, den näst minsta...

Tanken blev till påbörjad gärning igår /förrgår då jag drog ut skarvledningen ur Mellanrummet, elmotorsågen från Snickis och tjudrade eken med Onnas kanske inte sååå hållbara dragrep fastsatt i barnbarnens klätterrep / bilbogseringsrep fastbundet högt i en stooor ek  - för att säkerställa att den ca 5 m höga eken skulle falla vackert längsmed husets norrvägg...
Spände motorsågens ked så mycket jag förmådde, låste in hundarna och började mitt jobb....
En triangel frampå eken - åt det håll den SKULLE fällas och en triangel bakpå - där man ska " bända " för att få den att falla ...INGENDERA helt genomsågade ...för :
a) keden blev för lös och b) jag orkade inte spänna den ....

Ett typexempel på mina " projekt "....
Så nu står en sådanhär ek på min gård och ...förleder väl folk att tro att jag skall göra mig en totempåle ????

DET i och för sig GÖR ju inget....Men det skulle vara roligt att lyckas själv utan att be mellantidshjälp av NÅN...
Isynnerhet som denne NÅN inte bor nära...inte kan komma med kort varsel - och skall ha lön för mödan....

Kanske morgondagens lastbil har en dragkrok bak och ...ja...på något vis kunde tjudras vid eken ...ifall den KÖRS framlänges in på gården....
På grund av gårdens och närmast upp/ner/in/utfartens topografiska utformning blir det ofta så att lastbilars förare föredrar att BACKA in....

Kanske de också vill komma så snabbt bort som möjligt...innan torpmor ber dem om något som inte hör till tjänstebilden...?????

Fast, inte förstår jag varför :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar