tisdag 4 augusti 2015

Ny månad ...nya sysslor...och VÄRME :)

Äntligen augusti....
Hej, vad säger jag ??? Vårälskare som jag är ..i grund och botten...


Ja, jag GILLAR augusti med mörkare nätter, syrsors = vårtbitares konserter och ...ofta ljumma kvällar....( Och jo, jag HÖR dem ännu, tack och lov....De har varit sena med sitt spelande i år, så kallt som det varit....)
De flesta trädgårdsjobben BRUKAR vara färdiga / undanstökade så bara " underhållsjobb" och " njuta-av-resultatet " återstår....i bästa fall..
En tid att varva ner...om man kan den konsten....

Nå, det är långt dit ännu, för nu har det - på grund av bättre hälsa än på många år - dykt upp utejobb också  av en annan sort än jag sysslat med på många år....

I går morse " skulle jag bara " med hundarna på en länk....som man aldrig vet längden på förrän man kommit till nån vändpunkt...Då blev det sammanlagt ca 4 km och - kantarellplock på köpet...Hade inte reserverat något att plocka i, så jag fick ta fleecevästen av mig och göra en påse av den...
Dagens gåta blev sedan det jag med darriga bokstäver skrivit på bilden....Roligt att leka lite...

Då svampen var rensad och hundarna ännu länknöjda tog jag en rostfri bunke med till hallonsnåren och fick ihop lite plättbär som genast efter rensning frystes in...
Plockade bara längs kanten på detta vanskötta område ...med manshöga tistlar och nässlor, gräs av olika slag som fröar av sig i bunken och gör rensandet svårt...
Man borde vara klädd som en riddare på väg ut i krig för att komma åt de hallon som växer längre in i buskaget...VARJE år harmas jag över att jag inte offrat mer tid TIDIGT på våren på gallring och STOLPAR med UPPBINDNINGSLINOR....
Den dag det BLIR så  - om en sådan kommer - kan jag säkert anse mig själv vara ...vuxen och förståndig ???
Jag brukar ha mina regnställsbyxor, stövlar, vindjacka och  förkläde med en burk i
" kängurufickan "...för att klara mig utan tistelstick och nässelbrännor...


Skogen lockade igen...ännu....och nu lämnades hundarna hemma och bunken togs med till de dignande blåbärsrisen alldeles nära huset....
Tidigare år har jag inte klarat av att vara så länge i skogen / i sådana ställningar som bärplockningen förutsätter, men i år ....OJ, vad det är roligt....
Naturligtvis gäller det att byta ställning ofta och mest sitter jag på knä efter att ha plockat bort bären från de ris som kommer under mig....

Riktigt skönt den första halvtimmen, sen hörde jag Onnas skällande, Cockes ylande och hade därtill ett antal MIG-plansstora bromsar cirklande runt huvudet....Några myggor kom åt att sticka, men i övrigt njöt jag av den mjuka mossan mot bara knän, den lite myskiga  doften av getporsen...
 Visst ser man att den är en liten Rhododendron ???


Kom hem med ca 2,5 - 3 l.....Trött i benen, bromsbiten, myggstucken men genomluftad....
Skönt att sätta sig i cockmocken och rensa bären...och kasta några åt hundarna....
Har för första gången frysskåpets hela övre hylla närapå fylld av bär REDAN....
Och...nu kommer hallonen så fort att man kan plocka varje dag.....om man bara orkar och ids.…..

Det första lila krusbäret har jag fått smaka på...Onna stod och stirrade in i busken på ett sätt som avslöjade att HON fått vittring på moget.....Som tack fick hon ett och jag ett...Och ...förmaningen " INTE ta själv " går nog hem då det gäller såna stickiga buskar... Värre är det med morötterna som hon ibland drar upp själv och kommer in ....med avslöjande blast som hänger i mungipan :)

Nu har jag beställt avhämtning/ hämtning av sorterat  råmaterial också....ÄNTLIGEN....
I maj - då jag vanligen har den stora bilen här - var det väl ekonomiska orsaker till att jag sköt upp saken, men nu VILL jag ha tömt / bort / lite städat....
Många planer finns ....fnissar lite då jag börjar räkna HUR gammal jag borde bli för att få allt gjort som planerna förutsätter....
HUSET borde vara betalt då jag fyller 74/75...
Vid det laget skall jag vara HUNDFRI...( kanske 2019 ??? ) och har kunnat lägga alla veterinär/medicin/foder/övriga kostnader till amorteringar .....Krasst att tänka så, men ...det är inte gratis att ha husdjur.....

Nåja, men vad skall jag då ha mitt tömda garage till ??? Den dag det BLIR tomt...

Skulle ju vara roligt att ha det till ett " SHE- SHED " ...fast utan väldigt mycket rysch och pysch...
Kanske vävstolsutrymme ( om man får ha hälsan ....) så man kunde dunka nya mattor sommartid....
Eventuellt ...krukningsutrymme....Tänk att ha alla krukorna snyggt radade på målade hyllor ...istället för att ha dem att övervintra bakom en korrugerad plåtskiva bakom ladugården) mullsäckarna bekvämt inomhus under arbetsbänken, redskapen upphängda på väggen....

Jaja, kommer tid ...och RÅD ;) så får man se....

Nu är det en lätt middag .....



Fräst lax med snabbgjord majonnäs, ångad spenat, lite gurka och tomat...
Mer behövs inte då ...förrätten bestod av naturell yoghurt och solvarma hallon....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar