fredag 31 juli 2015

Pengar - Please - Pension.....

står det i min fågeldagbok för idag....

Som sagt har kassaflödet liksom varit tämligen svagt  ( på x,xx € sedan bilhyrandet och det därtillhörande taxiåkandet ...) så det hade varit skönt att få huvudpensionen idag...då den första augusti infaller på en lördag...I morgon !!!

Vet inte om denna önskan fick mig att sova synnerligen dåligt, men så var fallet....

Underligt nog har det inte märkts på aktiviteten i dag..efter den sega starten, för ...de flesta inrutade sysslorna har blivit avkryssade...
Där inverkar nog fullmånen - som i natt förresten MÅSTE beskådas, eftersom den kommer att var en s.k Blue Moon....Ni får googla själva ...fick inte ett enda foto att fastna på uppladdningarna ....

http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2015/27jul_bluemoon

Hoppas det är klart väder då den " rullar " fram....


Tvättmaskinen har surrat och trots små illvilliga regnskurar fick jag mina persedlar uthängda...och intagna torra...

Diskade och dammsög...Det sistnämnda var mer än behövligt, för trimmermaskinen hade fått jobba och förkortat Mr .C: s yviga päls i två repriser....Dels i går före Naturväktarna och dels idag ...innan jag riktigt kommit igång....
Nu är bägge betten så slöa att de antingen skall skickas iväg för vässning....eller nya beställas...

Eldade bastun också...efter att ha gjort slag i saken och fått upp det kopparrör som i fortsättningen kommer att fungera som parallellt badkastarverktyg för innovationsintresserade gäster eller mig själv......Röret börjar uppe under termometern och slutar...logiskt nog...vid stenarna...
Krävs lite finjustering av krökarna / vindlingarna så vattnet rinner enbart neråt ( typ sluten vattenrutschbana )..och ...installation av en tratt med pyttelitet rör...för i- ösning av badkastarvatten..
Tar bilder då det är färdigt...
Tycker det är roligt att planera och verkställa lite udda lösningar...Om de sedan fungerar  - som denna -  är det baaara hemåt :)
Funkar de inte så har man i alla fall FÖRSÖKT....
Skönt var det att få veckans mylla /damm / hundhår av sig i den precis lagom varma badstugan...Hundarna låg i omklädningsrummet och allt var avkopplande och frid....
Sen var det gott med kaffe och denna......



                                                               *****************

Min f.d sommargranne ringde som avtalat på onsdag  ( som jag väl ??? skrev om då )
och vi kom överens om att hon kommer hit..eftersom jag igen /som vanligt hade laga förhinder att åka nånstans...
Hon hade köpt kanelbullar där hon övernattat och ...eftersom de inte var dagsfärska ville hon inte ha dem med sig hem...
Passade ju bra till kaffet som vi kunde dricka ute ...hon i cockmocken och jag på min favoritutestol....

En av snokarna kom helt plötsligt makligt glidande en meter ifrån gungan /hammocken och gästen förklarade genast med  tonvikt på varje ord att hon tveklöst kunde leva utan sådana vänner....Hon behärskade sig nog till sitt yttersta och satt kvar....
Hon sög visserligen så häftigt på sin mentolcigarrett att jag befarade att hon skulle bränna läpparna.... :D

Vi har inte träffats på ca två år, så mycket hade hänt i hennes liv och ....hör och häpna :
Hon kom med glada kommentarer om allt möjligt som verkställts här...
Bl.a var hon helt euforisk över att jag fått dammsystemet GRÄVT...
( Det PLANERADE du ju bara senast vi sågs !!! var hennes uppriktigt överraskade replik..)

Likaså var hon nyfiken på min bÄrsÅ....som hon genast inspekterade....
Alltid roligt med såna gäster som visar intresse och inte ifrågasätter och kritiserar....

Då hon åkte efter närmare två timmars glatt småprat hade jag hennes e-postadress antecknad och vi skulle " höras " den vägen...Något Fb- konto hade hon inte...och motiverade det med att hon hade ett så händelselöst liv....


Då hon åkt kom jag plötsligt ihåg mitt cancerscreeningkuvert som sedan morgonen varit redo att postas och som verkligen MÅSTE föras... för att inte omintetgöra tre morgnars petjobb, som inte heller fick bli liggande i nån postlåda över helgen....
Bykläderna hade jag redan på mig, så lurvtassarna väcktes ur sin söta slummer och vi avtågade i normal ordning....Matte med ryggsäck på ryggen och ett flexikoppel i var hand....


Just som vi kom till butikshörnet kurvade postbilen framför trappan ...och jag hann inte ens koppla hundarna på deras standardplats på den urbruktagna sidotrappan....utan skyndade mig fram med mitt ähummm...kuvert som jag fick droppa ner i säcken han just tagit ut ur postlådan....Han var helt tydligt sen, såg jag på lådan där det faktiskt stod 15.00 och inte 17.00 som mitt dåliga minne låtit påskina....

Nå, rätt sällan ÄR det ju nuförtiden som man använder sig av den s.k snigelposten....
Eftersom det ännu fanns en " lillan smulu " pengar / marginal på VISA- kortet fick jag inhandlat mat till helgen och...kaffemjölk....
På hemvägen vek vi in till Cafe Lammala, dock utan att äta glass....utan ..mandarinpaj till kaffet....
Cafe'et kommer att stänga / har stängt efter i dag, så jag måste ju understöda dem en sista gång...

Efter en snabb hemmarsch kunde jag konstatera att " nån " öppnat portarna och....en bil stod under ekarna.....
Huuu.....


" Fortsättning följer i nästa nummer ;) "

Försök hålla er ..trots den oliiidliga spänningen * fnissss *

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar