torsdag 23 juli 2015

Varit på den " bästa begravningen " någonsin.....

Syrrans och min lillebror dog i fjol vid Allhelgona / Halloween efter en tid i koma ....Han blev med ett nödrop 61 år gammal...
Döden var väntad och...kändes åtminstone för mig som en lättnad, eftersom han aldrig mer hade blivit den han varit ....

Hans kropp kremerades i normal ordning .... och i förrgår var det dags för hans sista resa....ut på havet för spridning av askan..

För att kunna delta i detta sista avsked, hyrde jag bil...och inte vilken bil som helst ;)
Jag gillar stora bilar för sikten är bra och jag är kort i alla ändor....Också mina resekompisar gillar utsikten från större fordon ;)
....och vovvarna var högtidligen medbjudna....så ...bilsätena " stoppades om" / täcktes med gamla påslakan och så for vi.....
De satt som ljus i bilen och speciellt Onna hörsammade Mattes uppmaning : TITTA…...Färjan kommer !!!

                              ****************




Syrran hade ordnat allt så perfekt, med hjälp av sina närmaste.
Urnan överklädd med sjökort, musik enligt brorsans önskemål ...på laptop, champagne, vin och saft ur plastglas på fot......
Vi var ett till största delen bekant gäng med några rätt okända  tillskott i skaran....som bildade följe.
Två båtar transporterade alla ut till platsen där askan skulle spridas och skepparna på dessa ankrade farkosterna bredvid varandra....

Vädret var det mest fantastiska JUST denna dag....Nästan overkligt varmt och soligt för att vara en dag sommaren 2015....MYCKET välkommet ....
Inga präster, inga böner eller psalmer, bara havsbetonad musik ur högtalarna medan askan svepte iväg ett stycke med vinden för att försvinna som glittrande paljetter i havet...
Blommor som kastades i  bildade en vacker böljande hyllning....
Barkbåten jag suttit och knåpat ihop BORDE ha försetts med köl för den förliste direkt...Tanken var som vanligt god :


Vi höjde våra glas till minnet av  kaptenen, brodern, sambon, släktingen , vännen....och driven  av en impuls hällde jag en skvätt av mitt vin i böljorna....lite som en offergåva, men mest för att brorsan säkert gärna hade tagit en liten " hutt " själv i en situation som denna...
TROR att de flesta följde exemplet och det kändes väldigt högtidligt och känslosamt...

Efterfesten hos syrran med familj samlade alla ....också den kusin som tänkt segla vidare direkt efter askspridningen...

Man hann uppdatera mycket som hänt sedan .....sjuttiotalet....och äta gott....

Hundarna har nog aldrig förut blivit så omkrafsade...och de utnyttjade situationen....
 Men...efter en dåligt soven natt var det dags att " förtjäna " sitt morgonkaffe, så jag tog hundarna med i skogen och plockade en dryg halvliter blåbär innan jag knackade på hos syrran....
Hon hade just klätt på sig och bedyrade att man nog fick kaffe utan att jobba för det…...

Återresan .....hmmmm....Onna hade hittat utslängda ärtskal i terrängen och konsumerat en ansenlig mängd sådana + " pripel"  tillhörande husets hund, så hon mådde illa redan före första färjan....Suck....

Bra att det dubbla påslakanet höll !!!

Förde hem doggarna och slängde ut bagaget , putsade en del hundhår av sätena och körde iväg med den sköna stora bilen....

En rätt human nota betalades, men att få skjuts hem lyckades först på femte försöket ...
Semester i Finland och få chaufförer just i dessa avkrokar av världen...Passade på att inhandla mat under väntetiden, så jag och en grillad broiler åkte hem till stugan...

Men...hem kom jag och kunde börja gå ner i varv ...
Det skulle ha smakat gott med sömn, men inte vid 16-tiden.....så det blev " pinapina " till 22.30 .....

Vaknade i morse vid 07.40 riktigt utvilad och kunde börja gårdsskötseln som kommit på skam en knapp vecka...på grund av regn, reseförberedelser och bakning
...i nämnd ordning...

Och ..." av hönsen som I sen ...sticker endast fram ett ben " ......;)

Dvs.  Av det grillade återstår endast detta :


Mycket behändig mat då man är lite smått orkeslös efter nästan två timmar med trimmern - och behöver få något snabbt utan att kocka.....

Hoppas det dröjer länge tills nästa ...evenemang ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar