söndag 26 juli 2015

Ännu en riktigt skön dag.....

MEN ...det lär vara lugnet före sommarstormen och  " häftigt /ihållande " regn....

Förr hade folk ju inget hum om hur vädret skulle bli på förhand - man konstaterade faktum genom att se ut genom fönstret...

Inte för att prognoserna skulle stämma väldigt bra ens i vår upplysta tid med fina mätinstrument och radare, men man vet kanske lite ditåt i alla fall....och kan förbereda..



Så....det har varit regn / blåstförberedelser idag...inte så mycket annat...

Disken iddes/ gitte jag inte lämna till senare, trots att mitt motto nog är att städning och disk utförs vid regn...Kärlen var redan ytterst trista och intorkade  efter bakning på måndagsnatten ..och matlagning redan tidigare....

Utemätaren visade + 9,9  då jag värmde vatten både i vattenkokare och kastrull vid halv sju....
Har nog varmvattenberedaren påkopplad, men termostatknappen rubbas lätt då man går förbi, så...oftast blir det någon komplettering då vattnet som hetast är runt 50°....

EGENTLIGEN tog det inte så lång stund att få köket  klart, så  det blev dusch också och klädbyte...Man KAN göra köksjobb och plocka ihop en gratulationsbukett med pyamas på, men till butiken ska man nog ha normalklädsel...

Jubilaren var utflugen då vi kom, så buketten ( med lika många växter som åren ) lämnades på hens trappa, lutad mot en stor kruka....

Efter länken till byn och hem blev det utejobb för hela slanten....
Jag klippte rosor, pioner, sälggrenar, ärtbuskar...
Plantor som stått i krukor kom i " äkta " jord och så småningom fick jag min lecablockhög frilagd....
Nu... bara det aviserade regnet upphört och alla andra undanflykter undanröjts.....MÅSTE jag väl börja på blocktransporten ....
Sydde halva gungtaket - det främre - för hand....TÄNKTE ett antal gånger att jag KUNDE skruva lös stängerna som håller tyget, gå in och sy med maskinhjälp....på 10 minuter...
Här på bilden är det bara knutet i fyra hörn och ...oftast fästat med klädnypor....då det inte varit regn....
Taket är ett enkelt underlakan...om nån undrade...


Hästgödselhögen måste få vara där den är - framför vedlidret / Stora Skjulet ( benämnt Mellanrummet ) ...för det KAN hända att där finns snokägg....VED  borde beställas, men den får man inte in i vedboa förrän ...just det...
Regnet har gjort att också sättsandhögen ..och endel sopsäckar ligger och bildar kullar under presenningen ....
M Y S I G T ......


Tunnorna är fulla, så jag har varit tvungen att leda vattnet förbi dem, antingen ner i marken ...eller till andra tunnor...

Suck....Orken försvann vid 17-tiden och soffan lockade mer än jobben...Det kom till all lycka ett riktigt intressant program om nedbrytningsmekanismerna i naturen ...så det såg jag gärna.....( Prisma lördag 25/7  Tv 1 kl 17.05 )

Nu är det ny dag....Söndag...Plaskigt, fast ..inte sååå häftigt som lovat....

Har just städat verandaskåpen....som egentligen borde RIVAS och byggas om....Men...bra redan att veta vad där fanns/finns....Ska föra lister/bräden/övrigt till Snickis så blir det mer utrymme här inne..

Arbetsmotivationen ligger  nära noll....

Under en paus i städandet  fick jag ett meddelande på släktforskningssidan G... .

Det var " bara " ett tack för gratulationer, men jag passade på att kolla min egen profil....sådan den var för sju år sedan :


Relativt envis och erkänt " mot strömmen"...Älskar alla medlemmarna i min stora familj, men har svårt att SÄGA det. Går formligen i ide på vintern och lever upp på våren då jag kan börja så och plantera. Hoppas få mitt och Onnas lilla hus i sådant skick att vi kan ha barnbarn och hundkompisar här på lov och semestrar. Drömmer om gärdesgårdar, sommargrisar och ekohönor....och ett växthus...och mycket växter...och vackert väder...


                                                              **************

Vad har ändrat i den  profilen ????
Jo, en hund till kom det  i mars året därpå  ( mr C  som då var 5 år ) - jag HAR min gärdesgård - vindsrummet har varit i bruk NÅGRA gånger och hundkompisarna HAR varit här.....några gånger....
Växthuset kom och ...for....Det sattes upp av en som gjorde många tabbar och ...därför HÖLL det inte.....SURT.....Betalade en skön slant för det jobbet.....:(

HÖNOR ???? Nej, inte ännu, för jag har inte sådana utrymmen på långt när färdiga ( isolerat, inrett, fönsterförsett ...Lysrörsarmatur finns men ...mycket återstår )

GRISAR ??? Njaaa, knappast.....

Man får drömma .....
Tror jag går bredvid mr C på sängen en stund :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar