tisdag 28 juli 2015

Paus i rensskottningen....

Dvs ...har matpaus eftersom jag blev hungrig av hopkrattning och bortskottning ( per skottkärra ) av rensrester....
Mat ??? Nå ..... närmast sorgligt torra rester av gårdagens vitlökspotatisgratäng, men de skrapades omsorgsfullt från bakplåtspappret direkt i munnen...det som inte föll bredvid....Men det tog hundarna hand om....
Måste nog fylla på med en morot, så man" står sig till nästa mål "....

Känns suckigt idag...

Vågade ändå packa upp gungan /cockmocken ur den skyddande presenningen som varit över den varje dag...EN enda gång har dynorna varit lite blöta och torkats i solsken på gästsängen...som stått standby på verandan....medan presenningen torkat på gräset bredvid....
Också hundarnas utedynor/täcken/filtar ligger i en stor hög på verandan, som KUNDE vara skön att använda .....med en värmeblåsare igångknäppt och levande ljus i höga glasburkar....

JUST detta " standby-läge " är det som åstadkommer suckarna idag och ...hela denna sommar....hittills...

Sådden skedde i relativt normal tid och det mesta BLEV väl något, men sedan då det var dags för utplantering var det vissa väderbaserade tillkortakommanden...

Inte RIKTIGT pelargonväder, så jag samplanterade rosa och röda huller om buller i en megakruka.... Har inte riktigt förstått mig på  den kombinationen  tidigare, men såg till min stora glädje att en klädfirma - Gudrun Schöden  -  odlar JUST denna i sin kollektion...
( Jag som tyckte min klädsel var mer än vild för ett drygt år sedan då jag åkte på trädgårdsmässa i röd kappa och rosa sportdojor ...med gröna skosnören :) men jag var bara före min tid ???? )

ALLA pelargoner/sticklingar / andra växter har inte ännu planterats i " äkta " krukor....men ... we are getting there...
Hittade några fågelsådda solrosor idag ...ca 10 cm korta och taniga ...i ett av pluggbrättena...och eftersom jag inte kan förmå mig att kallt slänga sånt så....måste jag hitta något " äkta " att plantera dem i....

Mina harsvansar ...som jag frösått ett antal gånger utan att lyckas...blev sååå fina i år, men de har pga vädret fått nöja sig med att bo i en blå emaljerad kastrull som flyttats undan regn och tagits fram vid sol...
Precis som gungan...

BLÅBÄR finns det så gott om att jag varit två gånger på plockning...Ena gången på söndagen med vovvarna då resultatet blev ca 3 dl i en medhavd plastpåse...och i går ENSAM  kanske 20 m bakom min bastu.....
Fick ihop nästan 2,5 liter på den stund jag var där...Såg inte på klockan så jag vet inte hur länge jag var där... Kom visst in 11-tiden...om jag minns rätt...
Ganska direkt efteråt promenerade vi till butiken, för ...man kan inte premiäräta blåbär utan mjölk / glass  och därtill " på tom mage "....


Fåglarna har i år varit så hjälpsamma med att meddela NÄR det varit dags att gå till skogs att man formligen stigit på/ i meddelandet....som klatschats på nedre trappsteget....

Suck igen...Nu ringde min förra sommargranne och ville ha mig till Kasnäs Bad ... på middag....IDAG.....Kunde ju bara backa och komma överens om att ringas i morgon då hon åker hem, för ...med så kort varsel kan jag inte ordna med skjutser....och taxikvoten är fylld sedan förra tis-/onsdag...
I fjol kom hon inte alls, så det hade varit roligt att uppdatera...
Nå, man får se hur morgondagen ser ut...Hinner i alla fall tvätta mig ett varv innan ....:)

Nu ska jag ta ett krafttag och se om jag skulle få gården städad = plastkrukor bort / allt planterat, gårdagens trimrester hopkrattade o.s.v


Innan juli är slut i alla fall ;)
Idag såg det förresten ut så här tidigt i morse ...nere vid....dammen :



Man kan ju LÅTSAS att presenningen som skymtar i bakgrunden ...är det vatten som ska finnas...2016 ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar