onsdag 8 juli 2015

Bakåt i tiden.....och lite framåt...

Alltid då jag drabbas av " röjfeber " / städdille  - som kommer sig av att nånting försvunnit / gömt sig / förlagts - HITTAS  mycket annat än just det som sökes....

Häromdagen skulle jag bara kolla skicket på de fönster som ska bilda växthusväggar, men...fann mig snart i början av 2000-talet....och tidigare....

Foton, tidningsurklipp och teckningar.....och bland dessa också en av många FISKAR jag ritat och klippt ut för att barnbarnen skulle kunna meta inne en regnig dag.....
Blekt av tiden och lite skrynklig, men ännu intakt med den lilla plastade metalltråden i munnen....ligger nu abborren på bordet och huggvilligheten kunde testas med min största kylskåpsmagnet...
Jepp....Funkar bra :)

En vän som stack sig in på kaffe igår undrade smått försynt om det var nödvändigt att spara alla klipp/teckningar och papper med dagboksanteckningar....

Efter en halv sekunds betänketid kunde jag svara att något barnbarn kanske nångång kunde ges en ahaa- upplevelse då den konfronteras med t.ex abborren ...eller ser vad Famo/Mamo sysslat med då hon ännu inte var uuurgammal och många kilo smalare...
Fick ett milt leende som ....medhåll....men vi diskuterade nog också tiden efter mitt frånfälle då " nån annan " ska reda upp....
Jojo, men ...vi får väl hoppas att den dagen inte är allför nära....
HUNDARNA ska i alla fall vara saligen insomnade först...


                                                              ***********
Då denna sommars rätt ihållande regnperiod nångång tar slut ...eller pausar...ska jag börja med växthusfixandet igen....Idag eller i morgon borde en instruktionsbok komma neddimpande i postlådan  - och jag kan få detaljerade beskrivningar angående fogar och vinklar....riktigt på papper att ha bredvid....gersågen...:)

En del vet jag om byggande, men är dålig på måttagning och mina projekt har därför stupat långt före mållinjen....
Nu MÅSTE det bli rätt från början, både grunden och stomdelarna ska stämma enligt vatupass och  rullmåttband.

Gör jag SJÄLV har jag inte nån annan att irritera mig på eller
skylla på då resultatet inte blir det önskade...

Spännande....


                                                            *************

Klockan är nu 11.00 och jag fick just tvätten uthängd efter att vi varit i byn….
Den här gången var det viktigaste inköpet  GUMMIBAND....
Alla regnvattenkärlen är bräddfyllda och alla har inte lock...Därför klipps täckfiberduk i lämpliga bitar som läggs över vattenkärl ...och gummiband spänns runt....
Jag vill inte ha några djur/fågelliv på mitt samvete och ett missöde per år är redan för mycket...

                                                                       ***********
Idag fick jag säga till ivriga hundvänner vid butikstrappan  att de inte fick kela med Onna, för jag har förgiftat henne ...med antifästingmedel....
Förra gången blev hon sjuk av medlet - eller så sammanföll en tråkig urinvägsinfektion med applicerandet av medlet.....
MOTSTÅNDSKRAFTEN  kunde ha nedsatts , sade veterinären som klassade det i frågavarande pipettjoxet som KRAFTIGT GIFT....
I år köpte jag ett annat märke...i hopp om att resultatet skulle bli bättre...
Mr. C behöver inte utsättas för extra gifter, förutom de värkpiller han så gärna tuggar i sig...
Han är inte lika mycket med matte ute i terrängen / på gården heller och samlar inte på sig så mycket fästingar...Onna däremot vägrar bli inne längre stunder...och får för mig gärna vara med....

Nästa gång jag eldar bastun ska jag tvätta medelresterna ur pälsen på henne så man kan
 " umgås " normalt med henne igen...

Förgiftandet var orsaken också till dagens sängklädstvätt....


                                                        *************


Nu är en lätt lunch äten : en bit rökt forell med två kalla nypotisar och fyra små sillbitar....
Gott och somrigt i gråvädret....
Börjar längta  efter EGEN potatis redan, men ska lägga band på denna hoppfulla känsla tills Congon blommat färdigt....och regnen gjort betongjorden mer samarbetsvillig....Just nu är det en ren utopi att försiktigt krafsa under stånden .....

Dillen har kommit upp ca 3 mm så..... Väntan belönas nog i sinom tid :)

Utejobben väntar också, så....slutar här och återkommer då anledning därtill föreligger ...
Hejhåj.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar