lördag 4 juli 2015

Då temperaturen går över 20 vill jag inte göra något...

Därför steg vi upp före halv sju, gick INTE på länk, tog kaffet i Cockmocken / trädgårdsgungan ( den som ofta har en eller två cockrar på de blommiga dynorna ),  vattnade, hjälpte några plastkrukeväxter ur deras fängelse och....plockade bort av de nu absolut oönskade lupinerna...
Dessa är  nog så vackra då de kommer på försommaren, men måste hållas efter med järnhand, brytas innan de når fröstadiet, gömmas i sopsäckar, rötas och sen först dumpas på den öppna komposten....
Just nu behövs de verkligen inte som kontrast eller utfyllnad för det kommer sååå mycket annat...Dessutom göder de jorden med sitt kväve och tar kål på sånt jag VILL ha med sitt invasiva växtsätt...
Prästkragarna är för många de med,  så jag ska ta skäran och minska på dem ...De här pionerna slog just ut och de följs av de rosa, clematis ( Miss Bateman , mr. Jackmanni och ...lady Diana ) och mååånga mååånga andra skönheter....Som denna hängpense' installation som....
 ...jag är barnsligt förtjust i...


Gårdagen var f.ö minst sagt stressig....Onna kom in mitt på dagen och hade svårt att andas...Rosslade riktigt mödosamt....
Med episoden med  fjolårets halsböld färsk i minnet blev jag ju skärrad...Kände på hennes hals, tog tempen, ringde veterinären....En vikarie ringde upp efter att jag lämnat ett meddelande i svararen....INGA lediga tider den här veckan....
Då jag frågat om hon ville ha hundens liv på sitt samvete OM den blev sämre klämde hon fram en tid ...idag kl 11.30....

Värkpiller skulle hon få, så jag matade i henne av mr C: s  tuggtabletter....innan jag tog taxi till byn ...för ett snabbt besök på det nya Cafe' Lammala med en kompis....för det hade vi kommit överens om ....Och så är apoteket precis mittemot....

Efter kaffet, glassportionen och den lilla blåbärscupcake som desperat  hotades av flugor, tog jag mig till butiken och apoteket och ...för att förbruka så många kalorier/ joule som möjligt GICK jag hem, nästan i joggingtakt....i + 23 ° märkväl, så jag var nog bussigt uppvärmd vid hemkomsten....
Lillgumman hade ganska svårt att svälja, så det blev lite yoghurt på maten på eftermiddagen...MAT ville hon ha....Ett gott tecken ...

Senare på kvällen då jag kände på hennes hals, kom jag på att kolla inuti gapet också...En träkloss var av nöden mellan kindtänderna för att inte bli biten...och se...ett långt grässtrå hade fastnat mellan tänderna och gick ner i svalget....
En " krokning " med två fingrar löste problemet och strået - som förresten luktade aphus - kom bort...Det hade säkert suttit där ett tag....

Matte blev grundligen utskälld då klossen lösgjorts, men hunden var tydligt lättad och svullnaden hade också lagt sig till natten....
På morgonen skrev jag ett annulleringsmeddelande till veterinären och säkerställde saken med ett samtal vid 8.30  under telefontiden....

Nu blir det väl " placeringssvårigheter " beträffande de sparade slantarna ( vet. 70 - 100€ och taxi 40 € + medicin xx € ) men det ska jag försöka ta som en ...matte...
P.S.
Detta  väder är förresten en frapperande motsats till den 15.2  2003 ......då det var - 12° och  en bitande vind blåste då vi marscherade från Järnvägsstationen till Amerikanska ambassaden...ropande EI ISKUA IRAKIIN... 
I ambassadparken brände undertecknad sju flaggor gjorda av hushållspapper - faststiftade på grillpinnar -och tuschmålade  på tåget....
Något foto har jag inte som " bevis" ...men...nog en teckning.....och de lappar jag fäst på kappan.... De marscherandes antal var ungefär detsamma som ...de som skrivit på appellen mot Fennovoima idag...
Hoppas den här protesten går bättre.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar