måndag 6 juli 2015

Ibland djupt ...ibland hårt :)

Gårdagens dagboksblad blev lite ovanligt djupsinnigt, så idag blir det bara lättare text...Beror ju på hur man tolkar....

I morse då det var jämnmulet och vinden viftade i de raka lockarna, tömdes kärran på prylar, packades ryggsäcken med bankkort, inköpslista och ankomstavilappen som kommit förra veckan....Hundarna skulle med....men.....

Sen begynte sökandet av HATTEN, som jag ju inte går utan ( HUR mobbad den än har blivit av diverse individer...utan att nämna namn :)  )

Onna förstod ju att det drog ihop sig till avfärd så hon hjälpte INTE att sööööka utan fnattade omkring och såg ivrig ut....I allmänhet älskar hon UPPDRAG just som " SÖÖK Mattes hatt " .....

Då en timme hade gått och vareviga m2 var genomletad i huset gav jag upp....Stekte två ägg och satte mig med  Fb för att kolla vad det hände i  " stora världen " medan jag fick i mig energi att leta vidare....

Ute på Sydåkern låg den...PRECIS där jag igår fått hett och tagit den av mig då jag rensade fram rosor ur ogräsruggar....vid gärsgården....
Suck...
Nu kom solen redan fram och det skulle vara  för varmt för mr C att promenera, så jag delgav doggarna mitt krassa och ytterst enväldiga beslut :

" Nu cyklar Matte till butiken och ni får vakta huset... Ni får GODIS när jag kommer tillbaks...."

Sagt och gjort...
Cykeln pumpades och snart susade Gula Faran och dess hjälmlösa ryttare ner för den hääärligt långa backen mot byn...Hatten ordentligt nerdragen över ögonen för att den inte skulle susa av skallen och föranleda panikartade inbromsningar....

För en ickehattexpert KAN ju situationer som denna te sig farlig, men jag bedyrar : hattens all små hål ger en oklanderlig sikt även genom kullens insida.....

Hemresan klarades lika bekymmerslöst ...och nu finns det inga undanflykter i frågan om att " bygga eller inte bygga "....Det garanterar de 40 vinkeljärnen som glatt och ljudligt dansade omkring LÖSA i en stor låda.....De kunde ha packats i en låda av kaffepaketsstorlek, men det råder visst skilda manliga & kvinnliga synsett  på den saken ???

Teknikprylar har visst inte på en tid inhandlats (  ???? ) så ....i det stora paketet låg också hörpluggar för t.ex radiolyssning ...ute...via mobilen....utan att störa fågelliv och semestrande sommargrannar....OCH en äggklocka i blank metall...
Den sistnämnda ska väl minimera riskerna med vidbrända grötar och förkolnade kakor ????

Hörpluggarna måste prövas på direkten, för väderrapporterna skulle just komma i radion och nu kunde jag hörsamma mobilens uppmaning : Du måste koppla in hörlurar för att kunna .....osv.….
Så ...utrustad med grannblå sladdar och dito öronknappar och - mobilen i  blusens blixtlåsförsedda bröstficka begav jag mig ut i rabatterna med herr Eks rapportering mässande i öronen...
Helt ok att inte missa ett enda arbetstillfälle länge....bara för ett radioprogram i alla fall....

Herr Ek lovade regn och HÅRDA/sydvästliga ??? vindar, så jag lade på ett extra kol för att få trädgårdslandet färdigberett inför de sista plantorna...Sommarsquash - vinterdito och....vattenmelon....
Blandade in ogödslad torv och förfjolig hönskacka i de  lerland  jag regelbundet vänt och rensat....Kärrade ner plantorna från varmbädden där de ömsom hotats av uttorkning ömsom värmeslag....Beroende på om jag haft plexin över dem eller inte....
Och ...bar tre kannor vatten som strilades över de fina raderna lovande plantor....

Nu återstår att se om man borde ha väntat med planterandet...
Åskväder med slagregn eller hagel...Huuu....Inte vad man önskar....

Inte ens den blåblommande Blue Congo-potatisen vill ha illväder....


Hååårt det här jordelivet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar