torsdag 2 juli 2015

Planering och lite tyst undran....

Mitt drömväxthus har ju varit under planering i något år - alldeles som bäcken / dammen / mycket annat, men ...BLIR nog...det bara tar tid....

Fönstren köptes hösten 2013 ??? Tror jag....
Materialet till stommen fick jag till födelsedagen i fjol, men orkade inte själv sätta igång med det och pengarna jag hade reserverat till KÖPT uppsättning gick som känt till annat på hösten....

Det om den sommaren....

I vintras köpte jag sedan gersåg, motorsåg, slipmaskin och nu på sommaren har jag skaffat stadigare lecablock och  skruvar.....och har ett paket på posten ...innehållande 40 vinkeljärn....
Allt för växthusbygget...

Under den här väntetiden har det googlats  " växthus av gamla fönster " så mycket och ofta att man väl snart får besöksförbud på sajterna....MEN...om jag ska bygga SJÄLV så behöver jag mycket DETALJERADE beskrivningar...

Då all lärdom tar sin rundliga tid att smälta, gör det inte något om det inte blir enligt  " just nu eller helst igår "  - min vanliga devis...
Man hinner med mera grundarbete och ...skulle bygget nu stå färdigt i juli-augusti, så ...förlängs utesittarsäsongen i alla fall ...då man kan sitta " ute " under tak och med genomskinliga väggar....och med de på friland mognade tomaterna i en skål på ett litet bord ..bredvid min gamla trasiga korgstol ....

I september brukar det  vara varmt, men ...oktoberrusk kan ha sin charm ... med levande ljus i en takkrona i ett växthus....Sådana ser man i de flesta inredningstips, men.....i ärlighetens namn en uppriktig fråga :
VILKA ljus håller växt/lusthusvärmen utan att ...hänga slaka som....våta disktrasor i takkronan ???? I synnerhet sommartid...????

Har själv besökt ett litet lusthus mitt i högsommarvärmen och ...fått mig ett hjärtligt skratt då ljuskronans stolta ljuspunkter sett ut så här :


Fast...BLÅ var de ju inte ....utan ROSA.....:)
Nu ska jag återgå till : http://www.styleroom.se/tags/gamla%20f%C3%B6nster%20v%C3%A4xthus?page=2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar