måndag 20 juli 2015

Doftterapi .....och ...arbetsläger....

Just nu är det dels de höga spirornas tid i rabatterna....dels en kakofoni av dofter....

Fingerborgsblommorna vajar närapå 180 cm höjd, och jättenattljuset försöker ta fatt....tätt följt av mynta, anisisop och ...de stora vilda blåklockorna....
Känner mig mindre = lägre = kortare än vanligt , men måste ändå flere gånger dagligen leka tax och bara snuuuussssa ....stående på alla fyra.....

Pepparmynta.....rosor....lavendel....och nu plötsligt ...en helt ny liten gräddfärgad klockväxt som doftar....VEM är hon ???? Har bett om hjälp av kompisarna på Fb så ....kanske mysteriet löser sig.....


 Krolliljorna har också gynnats av hästspillningen som nog är den skyldiga till jätteväxten hos så många....Men...inte mig emot... Inget illa med högvuxenhet då man själv är en stump på 157 cm .....
Stockrosorna vid husets sydsida är också riktiga jättar....och har inte slutat växa ännu, ännu i knopp som de är....
(  Oj vad jag är glad över sockelmålningen som gjordes i fjol...Kalkslam med en liten inblandning av svart färg...)
 Var faktiskt tvungen att gräva upp en stockrosrugge, för att björnbärsrankan Sonja skulle få ens lite ljus....Hon har en massa kart, så....det ser lovande ut....( Spalje'n är hennes, men hon har inte just använt den ....)
På bilden under växer mina i fjol planterade PERENNAluktärter....som dock enligt påsen INTE ska dofta...Tog dem  - rosenvial - för att ..jag är lite lat...och lite nyfiken....De är gamla traditionella växter och...de bara hör till...


Sådde sent omsider olika ÄKTA luktärter, som ...till största delen har funnit platser...Några vid uppfarten till huset ...på var sin sida om ingången till arbetslägret...
De flesta så att de kommer att fylla de humlelösa öppningarna i bÄrsÅväggarna...
En öppning mot öster, en mot söder och en mot väster...Mot norr är det öppet så man s.a.s "kommer in " i lövsalen...där jag just planterat in .... lövkoja....
Doftande blommor....de också...

MITT fram ligger SÅN, som dels skyddar clematisarna, dels ger bÄRsÅn dess namn....som sagt :)   Här błommar Miss Bateman...ännu någon dag...
Mattan som ligger utanför bÄrsÅn har legat inne i den i ett drygt år...och effektivare och snyggare ogräsbekämpare har jag inte kunnat önska....Det är vår gamla köksmatta, dels vävd i plast, dels med trasor....
Skulle jag nu ha haft en jordfräs så skulle halva jobbet med utjämnandet av jordgolvet varit gjort...





Förutom evighetsjobbet  med gräs/ogrästrimmandet har blommande rosenspirea och utblommade rosor flyttats och sådant planterats ....som efter nån månad ska tas upp och ställas i källaren....Men...de kom i jorden....Nävor, tritileja,blodtopp ...
En vit/lila doftgladiol, som jag nog befarar att inte ens hinner blomma...Fast, vad vet jag ....De är nya för i år de med.....och ska upp före frosten tar dem....
En massa vallmoplantor återstår ännu att hitta plats åt.....De skull göra sig fint på " kullen " som i tiden uppstått då dricksvattenbrunnarna grävdes....men jag misstänker att sorkarna skulle äta upp dem där....OM de gillar vallmo ?????
Kullen borde fräsas.....suck....

Min enda georgin för i år slår just ut i sitt emaljerade ämbar....Hon har sällskap av en ...daglilja / iris som låg uppriven efter ett rensningsraseri....
Ämbaret står vid det som skulle bli en betongskulptur, men vädret har inte inspirerat till sånt....

Ja, vad ska man säga ...Ibland lyckas det bättre än annars...och på det stora hela har det varit en bra sommar.....som inte ens är slut....

Men nu....ut och sniffa :)


2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för din fina kommentar på min blogg "Blomster-tips". Din vita blomma ser ut som Liten fingerborgsblomma, Digitalis lutea. Den är perenn. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej IreneL !!! <3 Tack för din analys som också ett par av mina Fb-vänner gjort...
      Fattar inte varifrån Lutean kommit hux flux, men den är mycket välkommen :)
      Besöker dig nog snart igen på din blomsterblogg...
      Kram.....

      Radera