torsdag 6 augusti 2015

Gratulationer / lyckönskningar eller något annat ????

( Idag har jag brådis så...det blir inte några bilder :) )

Har väl sagt det förut, men man får säkert med ålderns rätt UPPREPA sig....

Alltså : är ingen vän av bl.a standardlösningar ...eller standardfraser, så jag har på sistone haft anledning att stöta mig med folk ( som vanligt ) och fått fundera två gånger på fraseologi....

För mig innebär en gratulation något som utbringas för en " bragd " av något slag..

Att sedan gratulera nån på födelsedagen eller bröllopsdagen eller x:nte sambodagen verkar så " dumt " ...Alldeles som om man förväntat sig att förhållandet INTE skulle hålla ...eller att jubilaren inte skulle " lyckas " bli si och så gammal/ung....

Jamen, invänder nån kanske...helt befogat..." MAN SÄGER JU SÅ...HAR ALLTID SAGT "
Just det och ...just därför måste jag ta upp  MIN syn på saken, för att reda ut och ...kanske ...God forbid ...väcka tankar och diskussion :D

( Det värsta som kan hända är ju att jag själv ser hur dumt jag tänkt ...och /eller blir dumförklarad ??? Huuu, vilken hemsk tanke :D )

ÄNNU värre låter det i mina öron då nån ska opereras och folk - i största välmening  -säger :

LYCKA TILL NU ......

Alldeles som om LYCKA / TUR / ORD kunde ha något att göra med saken...eller " göra under...."

KANSKE det beror på mitt jobb i operationssal för länge  sedan - eller de egna operationerna  -att jag blivit fast förvissad om att det är KIRURGENS yrkesskicklighet och arbetsteamets samverkan resultatet hänger....

OK, jag ÄR kanske..... kommateringsfreak... men ...tänker inte ändra mig bara för att vara bekväm i andras ögon....

Med nöd och näppe kan jag förmå mig till att utbringa ett grattis på födelsedagen, men inte till brudpar och annat " fästfolk "....Dem kan jag " uppmuntra " med ett varmt och innerligt :
Lycka till !!!    ;)

Så nu är det sagt och jag kan fortsätta att hoppas / oroa mig / önska allt gott åt alla mina egna och ...andra....som är / skall bli / måste / eller något...annat....

Mina tankar är med er ;)

En liten tanke har också slagit mig ...

Hade jag varit en bättre människa om jag inte förbjudits närvara på julfester och avslutningar...för att " ingen ville ha mig där och gråta ".....

Jag HAR nämligen en totalt känslosam sida också ....Djupt gömd, men dock....

Man får undra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar