måndag 10 augusti 2015

Håhhåhjaaajaa....

Här sitter jag  svettig och trött, men med ett lättat sinne....och betyyydligt mer utrymme i mitt blivande " She Shed " : D

Rouskis' stora silverfärgade skåpbil åkte just härifrån med .....merparten av det jag ville ha bort....
Lättat sinne sade jag ...Ja, och lite stolt också över att ha tagit i " som en karl " med pålastandet....
Vad sägs om följande lista ( Obs en massa sådana saker som jag är totalt oskyldig till ....utmärkta här med * )
- Snurrstol - grundligt musskiten *  Fanns i huset och var då " ren " , men 7 år i garaget.  :(
- 2,5 bildäck till en ...50- tals Mosse....*
- en Salora " fläsk-tv " och en rese-tv från nån-gång-för-läääänge-sedan **
- täcken/filtar/sittkuddar - varav de sistnämnda pulveriserades vid inpackningen *****
- plastmattor och annat renoveringsskrot som jag är halvt skyldig till eftersom jag burit ut ...
- 2 m3 brännbart / styrox/frigolit /papp/ oa. i 11 sopsäckar + pappkartonger

Klagade lite över sopmängderna för min gåriga kaffegäst, som - kanske tack vare den goda pajen ( ????)  TRÖSTADE mig och sade :
" Men du har ju putsat upp omgivningarna från sånt som ANDRA har lämnat här !!!! "



 Och det är ju sant...och det betalar jag för....länge ännu...
Vilket får mig att konstatera :
Med den vetskap jag har idag hade jag kanske inte framlagt förslaget att tömma huset och alla skjulen själv......för att " hjälpa " husarvingarna ...vars mor just dött och ....ja, hmmmm...

Nu kommer det att bli EN avhämtning till ....bara jag sorterat det som " blev efter " i dag..….

Och ....fnisssss....Jag ÄR ingen HAMSTER, men lite glad blev jag över att bl.a de gamla ryggsäckarna fortfarande ligger utanför garaget/ the " she shed to be "....

De har använts av det strävsamma paret som  byggt MITT hus och  - på deras skogfärder då de tjänat ihop pengar till sitt och barnens uppehälle....förutom byggandet ...


Ett stycke historia alltså....
Ryggsäckarna skulle ha mycket att berätta...

Om tidiga morgnar då Mor hade mjölkat kossorna,  ordnat med frukost, väckt barn inför skoldagen och packat dessa " ränslar" ...
Kan tänka mig att det i deras stora " magar " funnits kaffetermosar/ glasflaskor i yllesockor / smörgåsar i smörpapper, kanske arbetshandskar...Kanske också ...tobak och tillbehör....

Faktiskt for det idag iväg säkert ett kilo snustorr pip/rulltobak i papperpåsar som jag slutgiltigt avskrivit från vindsvarorna och burit ner tillsammans med 40/50- tals " elektronik " och ett och annat malätet ylleplagg....

Nu återstår ramen till en hembyggd dubbelsäng - som jag tänkt göra om till trädgårdsmöbler, en resårsäng ( som jag gärna hade gett bort till nån utevovve att ligga på ) och ....ja.....mycket mycket annat som ....hmmm....KAN vara bra att ha .....
 SOMT är riktigt värdefullt ( t.ex  2 st vattenbehållare till vedspis = ca 40 € st ) och somt sedan ...lite mindre värt, men användbart....

SJU år blir det nästa månad sedan jag flyttade in här....

Alltför mycket hände då samtidigt för att jag nu i efterskott skall kunna gräma mig över att inte ha gjort som något av mina barn föreslog...Nämligen : ta ett flak på gården och tömma ALLT.....

Det passar för nån / kanske de flesta, men ....jag har hunnit insupa en hel massa vetskap om livet här ...före min tid....

På gott och ont.....

Amen :)


Rosenvialen blommar....så...skönhet saknas inte här...trots allt.....och väldoft från både vilt och...odlat....eller omvänt ;) får näsborrarna att fladdra....
Som liljorna ....


Och vitmåran, som besparas trimmertrådens piskande  för att den är så skir och doftar SOMMAR... Om sommaren sedan skall räcka till för att tomaterna ska hinna mogna ...DET får vi väl se....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar