onsdag 4 november 2015

Bortglömda beställningsarbeten och plötslig rusning....

Igår kl 11.08 blev jag oförhappandes uppringd av en elektriker....

Alltid roligt då nån hör av sig och i all synnerhet då ringaren INTE säljer allehanda tidningar....men nu hade det gått en SÅ lång tid sedan jag ringt om några eljobb jag velat ha gjorda....att jag faktiskt hade glömt ....

Nåjo, han hade ju en arbetsorder där det precis stod VAD jag då  ansett vara MEST akut....och efter ett litet dividerande om min kassaställning sade jag ok.....

Han " skulle bara kasta något i sig först " - vilket i klartext betydde att han mycket snart skulle vara här...

Ut med Onna för att föra bort kompostämbaret, öppna porten /grinden och in för att städa undan lite mylla och krukor i tvättrummet....

Ett vägguttag med en gammal metallskalsledning " exploderade " redan för några år sedan - och den ledningen ville jag ha ersatt, liksom ett enkelt uttag ovanför lavoaren....
En varningsskylt hade varit bra att ha ....kanske ???

Kylskåpet står i köket, men sladden har pga  uttagsbrist letts in i tvättrummet  där den  kopplats till skarvsladd.....nr 1.

Tvättmaskinen har delat  skarvsladd  nr 2 med varmvattenberedaren ....och då vintern varit som värst kylig  har det varit av nöden med ett el-element /- batteri....
Om man inte orkat tina isen i bastuvattenkärlen och tänkt sig en dusch, så FÅR det faktiskt vara över +8 ....i rummet där man skall stå under strilen....

Då har jag kopplat bort varmvattenberedaren och haft elementet på istället....
Ett evigt stöpsel ur / stöpsel in och tvärtom...

På vintern är ju vedspisen igång en eller två gånger per dag, så man kan värma tvätt/diskvatten på den....och man kan tvätta sig vid köksbordet/diskbänken om det kniper....och knäppa igång värmefläkten .....



Men...nu är el-rumban dansad och jag har ett vägguttag för allt annat än vattenberedaren...som ska bytas /bort....nåndera....
Sköööönt.....Lyxigt ....

Att sedan ett barnbarn ringde och frågade om jag " orkar " koka kaffe åt honom och fadern gjorde ju mig väldigt glad...
(  Månne nån i familjen läst om mitt hvc-besök ....???? )

Han förklarade nog att han själv inte dricker kaffe, men gärna något annat....Så bara en liten stund efter elektrikern kommit  dök mina kaffegäster upp ...med egna kex i bagaget....eftersom jag meddelat att jag inte har kaffebröd hemma....
 Det visade sig att min hemgjorda lingonsaft var i bägge " herrarnas " smak ... Det BLEV lite kvar i flaskan ....





De har ju inte hunnit se katten så den var helt naturligt samtalsämne nr 1.....

Mycket beundrad blev den för sin slanka figur och ....jag letade smått roat fram en bild på en annan katt som säkert väger tre-fyra gånger så mycket....

Vår miss M gillade gästerna också och visade sig från sin lydigaste sida...Dvs man GÅR inte på bordet då nån annan äter där :)

Hennes matskål - som rymmer kanske 3/4 dl - ställs på bordet - eller kylskåpet - vid mattid för att inte fresta Onna, men tas bort mellan måltiderna....

Då kaffet var drucket och elmontören också avrest var det  bara att städa undan....


Ja, två panelbräden måste ännu sågas för att passa de ändrade köksuttagen, men ...det brådskar inte....
Pole pole säger de i Kenya....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar