söndag 15 november 2015

Konflikter och sorg...och allt sååå i onödan....

Kommer inte att ta upp de tragiska världhändelserna här, för min dagbok är inget politiskt forum...
Ändå vill jag säga att också mina tankar har varit med de oskyldiga som fått sätta livet till i både flygkraschen och dåden i Frankrikes huvudstad...
Allt hade kunnat förhindras om bara statsmännen i tid - för flere decennier sedan  -  hade gått en annan väg än den hårda...som är precis vad motparten vill....

Är öppen för diskussioner, men PRIVAT...för det är uppmärksamhet de vill ha - de " onda " ...

                                                               *******************


Gårdagen gick här på " torpet " som ganska många andra höstdagar...

Småttplock i lugn takt....

Bar in ved, eldade, tvättade en omgång kläder, skrev en drös mejl till beslutsfattare....hängde upp tvätten....

Åt en föga inspirerande måltid bestående av hemgjord hummus med stekt lax, en klick creme fraiche ...uppvärmt på spisen i en lite kastrull, som också fick tjäna som serveringskärl....

Var på länk med en smått ovillig hund - som alldeles tydligt känt på sig att matte inte är lika stark som förut - och ...... belönades med en naturupplevelse som förhoppningsvis är ett omen om bättre dagar " för mänskligheten " ....

Onna hade stannat till två gånger och sett på mig " under lugg " som om hon sagt att vi nog skall vända hemåt...Jag kände mig ändå så pass mycket piggare efter alla " kurer" att jag VILLE gå längre, så jag övertalade min omtänksamma lilla hund....

Vi svängde ner på en väg som vi tidigare BRUKADE gå ända till slut, men nu på senaste tid faktiskt ...inte ens tangerat....

Där bor väl egentligen bara en familj " på heltid " och några på  deltid.

Kom inte många tiotals meter förrän jag hörde ett kännspakt knackande och bromsade upp direkt...

Hackspettar är fascinerande fåglar och Onna är van vid mina muntliga rapporter om olika arter, så hon stannade vackert ....då hon registrerat det bestämda : VÄNTA !!!

En smått exalterad matte drog fram mobilen och släppte hunden ...för det var en raritet som satt och knackade på en murken björkstam på marken....Och en annan klättrade i en av björkarna som tappat en medlem på marken....Vitryggig hackspett....

 ( Bilden igen stulen från webben. )

BORDE ha fotat FÖRST, men jag ringde till en god vän med fågelskådarmake för att fråga HUR ovanliga fåglar jag hade framför mig....
Medan jag talade med dem,  uppenbarade sig en annan hundrastare och tyvärr  med en ilsket skällande stor hund…...som skrämde iväg fåglarna.....
Onna är ju inte den som bryr sig om andra djur och isynnerhet sådana som inte kan bete sig, så hon kopplades snabbt och situationen var över....

Tog ändå några bilder av biotopen med min usla mobil - vars kameraöga en viss liten assistent bitit en grop i....vid välvillig apportering av mattes viktiga saker....



Lite euforisk tog jag oss sedan på hemtassning och ..allt  allvar till ära tände jag ett ljus i lyktan  på köksbordet ( tack vare katten vill jag inte ha " lösa " oskyddade ljus förrän jag vet med säkerhet att hon INTE bränner morrhår eller svans....)

Tände också brasor i båda eldstäderna för att slippa ha  tjocka tröjor och dubbla byxor på mig....

Våra höstäppel i papplådan i tamburen har länge ropat på hjälp och nu togs några liter av dem in för inkokning till vinterns pajer....

Ingen radio, ingen tv....bara Onnas snarkningar och kattens spinnande ...varvade med skalarens klirrande och ...småningom ...äpplenas puttrande på vedspisen....

Olika lotter i livet....
Jag skulle gärna unna andra en dos av den
frid jag själv kan åtnjuta....

Men det krävs psykologiska drag av politiker och vanliga människor...

Tänk om alla Fb- användare skulle ansluta sig till en ny grupp : vi som vill ha världsfred....







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar