söndag 22 november 2015

Gäster på kommande....och allt som hör till....före och efter...

Redan för ett bra tag sedan undrade ett av mina vuxna barn om han + barnen + hundarna skulle kunna komma på besök då de alla var " icke-önskvärda "  hemma hos sig....

Det skulle vara en " damträff " ....som också den varit länge planerad...

" Så får vi se katten också... " sa han ....
Husets kombo är redan sammansvetsad

Svärmodern har katter och hund och .... allt brukar gå lugnt till...

Jag hör inte till de som stressar över djurbesök, så jag önskade naturligtvis dem mycket välkomna....

För någon dag sedan tog också  min " minsting "  kontakt och sade att " de tänkt sig ut och åka hitåt "  och undrade om de kan ta sina hundar med ...med tanke på ....katten....

Bedyrade att katten kan vara på vinden och ingen behövde lämnas hemma....


Vi bestämde att det skulle vara enklast med nån soppa, så jag kopplade Onna på onsdagen och tog vår alltmer rostande " kärra " som " bäranhjälp " och så drog vi till byyss....

Hon har alltid så många krafsare där hon väntar vid butiksdörren, så det skulle vara verkligen orätt att lämna henne hemma..

( Katten däremot vill jag ha inomhus, för hon behöver helst inte alls lära sig vägen till byn ...)

Väl hemma igen märkte jag att jag dels glömt att köpa lagerblad till köttsoppan ....och dels att det kanske inte blir så mycket ärtsoppa ...utan ärter, så jag skrev upp dessa på en lapp OCH på anslagstavlan....för att upprepa bypromenaden....

Nu - torsdag - har det avhjälpts...och de hade dessutom fina strömmingsfiléer....

Ytterligare beställde jag hemtransport .... för en hel kasse fylld av TUNG butternut squash ...som jag plockade ihop och betalade....

Kärran / underredet behöver en ny låda för transporter och det tänker jag INTE börja med NU....

Däremot har jag varvat matlagning / eldning / bakning med ytterst oproffsigt snickararbete...IDAG....fredag

( Eftersom tiden bara rinner iväg och gästerna kommer alldeles " i rappet " :))

Var ju tvungen att demontera en del av kökspanelen för att elektrikern skulle komma åt att byta eluttag ....så nu sågade jag ut fula " luckor " i de också i övrigt lite massakrerade panelstumparna....och fick dem på plats....
LIITE bättre ser det ut , men ......öhömmmm.....NÅN GÅNG ska det nog fixas HEL panel just där ...och inte vad det blev nu....mosaik....:)


Det var fredagen .....Orkade inte skriva då , för jag sorterade fotografier fram till 00.30 och dammsög därefter....

Egentligen hade det räckt att jag letat fram ett par tre foton som ....för ett litet barnbarn skulle förklara HUR det kan vara möjligt att HANS pappa är MITT barn....

Gjorde ett ...tillfälligt...  släktcollage på två väggar, med mina mor-och farföräldrar, min mamma och pappa, min barndom och ....via mitt bröllop till de små oskyldiga barn som i sin tur  blivit föräldrar...till de lite konfunderade småttingarna...


Det finns hundratals foton som nångång MÅSTE  scannas eller bara ...slängas...

Foton är nog en viktig del av livet ...en möjlighet att dela med sig av upplevelser och ...få småttingar att förstå samband....

Nu - lördag - sitter jag trött med lycklig bredvid en utmattad hund i soffan...med katten på vift i snöyran ...efter gästernas avfärd...och summerar....
Bilden är från idag morse....

Köttsoppan slank bra  ner, förrättssquashen - som jag gjorde för att ge smakprov på -  tog slut och passade bra till hummusen som jag mixade i morse....

(  Mixade kikärter, sesampasta, vitlök, chili, citronsaft, korianderfrön, peppar, salt ....Ett ypperligt pålägg istället för smör .... eller som hälsosam " majonnäs " på mat... )

Två sportiga småkillar fick dessutom havregrynsgröt ( !!!! ) på begäran och åkte hem med mätta magar....
Havre" grynen " natuuurligtvis från Kimito Kvarn....


Pojkarnas insats på löpmattan var närmare 3 km....Deras far testade också Gymsticken som vi haft sedan 2011....Så...gröten behövdes....efter rundorna...

Onna visade naturligtvis också hur fint hon springer.....men bara LITE ...för det var kö till apparaten .....

Idag - söndag - blir det bara slöande / slappande...om jag nu inte senare grips av energiskov och diskar det som uppstod i går......





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar