måndag 2 november 2015

Reflektioner, funderingar, minnen, bikt ...eller omvänt....

Antibiotika har varit ett fult ord  här i mitt hus och - har så varit i flere år.....
IBLAND måste man frångå principer.....MYCKET motsträvigt....
Infektioner i kombination med en höftprotes är såpass allvarliga att t.o.m jag ger mig...

På medicinaskens bipacksedel står en mängd biverkningar uppräknade....Också farmaceuten som gav ut pillren såg lite allvarsam ut....

Läkaren förhörde sig om mina alkoholvanor och det gav upphov till ett gott skratt.....

Rökningen har också varit länge på hyllan....( Medges....jag hade en period EFTER mina 13 orökta år ...då nerverna var så på helspänn att det gick några askar för att " klara vardagen "...Dock inte mer än en dryg ask i veckan ...och en kortare tid... )

Nu har jag ätit av " råttgiftet " sedan torsdagkväll och ...lever ännu.....MEN ...om det sedan är inbillning eller inte :

har tinnitus, tungan känns tjock, en viss klåda på axlar och hals, men....NÅN fördel har det fört med sig...Det går åt en massa mer vatten i vattenform, inte som kaffe....
Har druckit alldeles för lite och det måste bli en ändring ....

Ovan som jag är att " tänka på hälsan " är det kanske inte så konstigt att tankarna går till de egna föräldrarna och deras " eviga " krämpor...

Jag ringde till dem om nu inte varje dag, så ett par gånger i veckan för att höra hur de mådde....Utnyttjade skändligen arbetsplatsens telefon då jag satt i telefonväxeln i två år, men efter det syntes samtalen på de egna telefonfakturorna....
( Lite modernare var nog " min " central ...och inte lika omfattande.... Bilden stulen )



HITTILLS har jag inte fått en enda av deras sjukdomar i arv, men vetskapen om olika åkommor och deras sannolikhet har ju lagt en viss spärr på t.ex matvanor och ...motion....

De rörde sig otroligt lite....Mest mellan bilen och hemmet, soffan och kylskåpet...
De hade hundar av olika slag och ...våra största gräl rörde faktiskt hundarnas ringa motion och ...det ständiga ätandet....


Själv har jag försökt äta så lite processerad mat som möjligt, inga eller YTTERST lite charkprodukter  som korv-och skinkuppskärningar och rökta livsmedel....Också RÖTT kött är ganska sällsynt på min meny...
Min största last i fråga om mat är ändå...bröd....
Bildens semlor / frallor är hembakta och bilden min egen ;)


VITT mjöl är med få undantag bannlyst i mina skåp, men ....skam till sägandes ...pizza går det åt - i  perioder liiite väl många....

NU är det tydligen sista möjligheten att ändra vanor...eller grovchansa / fortsätta i gamla invanda spår...
Det krävs en hel del innan man kommer till den slutsatsen och ännu mer innan man verkställer .....
Frukt och grönsaker är TUNGA att bära hem och varje dag kommer jag inte kanske upp till den rekommenderade dagsdosen på 500g... Visserligen blir det ofta mycket mer, så det jämnar väl ut sig....

( Märker här att jag har svårare än vanligt att hålla i trådarna...Måste liksom TÄNKA istället för att låta fingrarna löpa på " tangenterna"....Brukar nästan först i efterskott läsa vad jag åstadkommit, utan någon egentlig planering... Bipackssedeln utlovade " virrighet " och dålig koordination/ yrsel .....)

Kylskåpet börjar vara ganska tomt på allt utom lingonsylt/ rårörda lingon...och det betyder att det bli aktuellt med en butiksresa....
Suck...
Skall det vara möjligt att lämna bort mjölken från kaffet ???
Att skippa smöret från mackorna och ...matlagningen och använda bara olivoljan ( som jag nog använder nästan dagligen )
Att skära ner YTTERLIGARE på ostätandet...på glassfrossandet....och det söta kaffebrödet....
JUST som jag hittat på en snabbvariant av Tarte Tatin....En smalare dessutom...med Cointreau istället för calvados...

Storleken på flaskan är inte så stor att den borde väcka tanken på alkoholproblem ;)



Aja baja mig....

Man får vad man beställer, men.....alla " felköp " kan man inte returnera...

De allra närmaste veckorna kommer i alla fall att peka ut riktningen för ganska mycket...

Och ...till dess kommer jag  att skriva dagbok / blogg och INTE delge någon ( sic ) mina tankar face to face ...eller ens phone to phone....
Sorry....

Ibland är det " bättre " att vara tyst...tydligen....

Den som inte vill veta något, den låter bli att läsa ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar