fredag 27 november 2015

Vedtorka, Anti-julmatte och hur det gick sedan....

Marken ligger grön ...och blöt, men inne är det varmt och skönt...

Känner nog mig lite oekologisk, men ...luftvärmepumpen må nu jobba lite med husets värmeförsörjning.....så hinner jag med annat än vedcirkus....Räknade dessutom snabbt igår ut att jag inte ens har ved fram till jul om jag inte sparar...
I snitt går det en vedkorg per dygn om man eldar för värme....och det är ebb i lidret ...

I och för sig var det nog just ved jag höll på med i går...för jag började projektet med att kapa den fällda lönnen vid tuppen...i vedlängder....

Motorsågen behövde olja i sitt innanmäte, keden var i behov av spänning....men jag råkade få lite handgriplig OCH moralisk hjälp, så besökaren fick bli bekant med min såg....och kunde assistera med det tyngsta : att dra det inte helt lilla trädet upp mot gården så elsladden nådde fram....till sågen....

Rundlarna ska forslas till vedlidret, klyvas och få torka i lugn och ro, så...kanske man har lönnbrasor ( !!!) nästa jul eller så....
Där väntar också ek-klabbar som verkar torka fint, men så är de betydligt klenare...

Eftersom huset var varmt och skönt då vi kom in i morse, kunde jag ta mig upp på öppna vinden för att ...förbereda första advent....med att plocka ner rekvisita...

Anti-jul-jag har svårt att hålla mig anti-julisk....tydligen....

EGENTLIGEN är det bara stressen med måste-få-många- klappar och massor av människor som jag motsätter mig...
Besvikna blickar hos den mest givmilda som ofta blir helt utan ...

Och på den tiden då man bodde på hyra var det inte ...lika roligt att klä om huset....

I går kväll tog jag ner adventstaken - den moderna som jag fick som kompensation för ett översättningsarbete, som jag inte ville ha pengar för - men orkade inte tända och hittade inte alla delar till den i mörkret....

Jag avskydde mojängen innerligt då den oförhappandes kom med den övriga posten...då jag ännu bodde på Holmen....
Försökte sälja den utan att lyckas...Ingen ville ens ha den gratis....

NU tycker jag nästan att den är lite ...fin...Aningen kitschig, men....Man vänjer sig vid mycket....
" Diamanterna " ännu oavdammade ...

( Milda tid...jag måtte inte ändå börja tycka om LACKAT trä ...DÅ är det nog " åldringshemmet nästa "...)

Uppe på vinden hittade jag nästan genast den tjocka transformatorn till staken i fråga...
Har blivit mycket ordentligare faktiskt på senare år - trots att det nog inte för en utomstående ser så ut...Jag HAR ett system i oredan...

Säger som morsan i tiden  : Här råder organiserad oreda....

Folk som inte HAR hobbier som " skräpar " må ha sina städiga pluttinuttiga hem, men här LEVER jag och KAN inte praktisera   " allt på sin plats och en plats för allting "...SAMTIDIGT....
Städar då det behövs....om det kommer folk....Annars bara då jag själv tycker att det behövs....


TIDIGARE då jag ännu ÅT " stup i kvarten " , gjorde puddingar, bakade standardkakor till besökare och hade annat / viktigare för mig kunde t.ex diskhögen växa tills jag ...oftast på fredag tog i tu med den....
Nu vill jag ha diskbordet tomt ...för att kunna pyssla där med annat....Måla t.ex...

Visserligen har jag sämre belysning där, så....alltid blir det inte av att välja   " rätt "...Om jag nu HINNER reflektera innan jag GÖR.....

Nå, nu har jag då fått ljusstaken invid fönstret, kopplad till en ...skarvsladd under spisbordet....
Översta kökshyllan har bytt prylar...

Ännu tomma burkar för bröd och annat
Blå Arabia koppar/fat -   och älsklingsprydnadstekoppen som ett barnbarn gjort åt sin Famo - lades undan för återinplockning efter julfirandet....

Tekannan gömdes i skåpet och julburkar och en ANTIK träljusstake kom i stället...Än så länge på PROV....

Måste kanske stöpa egna ljus till just den....om det inte finns kvar av de jag gjorde i fjol....
Nedan en detaljbild av " gamlingen " ....

Detaljbild på xx år gamla staken
 Visst är det olika stil på gammalt och nytt....

Hittade för några år sedan en gammal " prydnadsgrej " på fot på vinden....En med silverfärgade kulor på spretiga tunna metallspröten, varvade med tygblommor som också svajade vid minsta möjliga beröring...

Demonterade den i ren avsky ...så hastigt att jag inte hann få ett foto ens....MEN kastade inte bort några delar IFALL man NÅNGÅNG skulle kunna göra något av något.....Och nu var det liksom dags....
De demonterade kulorna hänger än så länge på
tomaternas snöre, men jag tror de kommer i årets jul.....thuja...

Seriebollar i jul-thujan ???? En idé ....


Den har jag inte ännu kapat, för...jag vet inte alls hur länge den håller sig fräsch....



 Tror att de kan göra sig helt bra i den....


Om nu något får vara i fred för ...miss M....
Hon visar för övrigt tydligt sin uppskattning de gånger hon råkar vara inne just då jag tar en paus på soffan....


Jag befarar skämtsamt  att min långa näsa kan få en helt annan fason....för hon hälsar helst med eskimåkyssar = näs/nosgnuggning.....( Som man ju inte kan neka henne )

Sedan lägger hon sig högljutt spinnande vid min haka....

Just nu ...idag ...har jag hängt ut talgbollar åt fåglarna....

Få se om hon kan låta mina skyddslingar vara i fred......I annat fall blir det nog.....bur runt matningsträdsbuskaget och ...automaten .....



Nu återstår att tillönska er en a)  lugn första advent och ...till de finlandssvenskar som firar på ett annorlunda sätt  b) :


                                       Glad  ...... "  Lillajul "

( finlandism / från finskans  pikkujoulu .....)

Jag ska fortsätta pussla ....pyssla.....organisera.....så jag har klart till morgondagen...då vi kommer från basaren och kan dricka säsongens första glögg ....om jag har kommit ihåg att köpa MANDLAR ......och russin...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar