torsdag 12 november 2015

Mellandag....

Gårdagen var på sitt sätt " tuff "....mest kanske mentalt...


Nå, var faktiskt inte alls hungrig, men måste inför ultraljudsundersökningen vara tom i MAGEN och ha blåsan FYLLD ...utan att dricka något 6 timmar innan....

Ett konststycke utan like att " göra 2:an " utan att tömma blåsan....
( Avslöjar INTE Hur jag löste det :) )

Fpa- taxin kom punktligt och ända fram till trappan ( bekant chauffare som därtill bor rätt nära )
Ingen väntetid efter anmälan, tvärtom lite tidigare både till labbet och ultran....

Har redan 2013 anmodats gå på MRSA-prov eftersom det då min höftoperation gick av stapeln fanns NÅN på sjukhuset med just den smittan.....

Det " för säkerhets skull "- provet har därför  bara blivit till en vacker tanke ...
Nu hade jag avtalat med läkaren att jag räcker fram min på 2 år lite kaffefläckade remiss på labbet  - samtidigt som de andra proverna tas....
( Ett rätt förnedrande prov förresten....Tänk er själv : en äldre tant med ...för många kurvor på fel ställen... ombeds blotta skinkorna och böja sig .....
Fick en akut " Kom och tooorkaaa" - känsla .....Bläääh... )

Proven ( näsa/ svalg /armhålor/perineum ) ska dessutom tas två gånger, med en mellandag, så fredag blir nästa besök....

Ultran hade jag mindre betänkligheter inför, men resultatet var oväntat....
" Ni har gallstenar " sade den mycket fåordiga radiologen....och undrade över mina alkoholvanor....Drog min vanliga ramsa om att det rör sig om mellan en liter och två av rött vin ...om ens det...PER ÅR....
IBLAND är det gott med en dryg dl vin till nån mat, men jag har inga som helst behov att ha något i skåpet däremellan....


Besöker monopolbolaget ÄNNU mer sällan sedan deras butik flyttades till S- kedjans lokaliteter ...som jag inte har nån lust att stöda....

Resultaten av alla prov får jag nästa vecka...

För att tänka på annat efter " piningen " hade jag avtalat om ett besök hos en god vän och hon plockade upp mig då jag hunnit promenera ett stycke av rent motionsbehov.....KUNDE ha gått hela vägen till henne, men ...ibland är andra ...envisare :)
Hon bjöd på supergott kaffe ...nymalt och starkt, som inte ens jag ville förstöra med mjölk..

Kålpirog till...och det var välkommet efter 14 timmars " fasta "....( Bilden knyckt från Marthorna ...)


Hon skjutsade mig sedan - trots mina protester - till centrum för att handla lite ....först på apoteket där mjölksyrepiller och en dyr blodtrycksmätare stoppades i ryggsäcken....
I K- supermarket inhandlades ENBART hälsosamma produkter av den sort som inte finns i bybutiken varje dag.....

Fpa- taxin stod snart utanför butiken och tog mig hem....

Lyckliga djur välkomnade sin matte , katten genom att stolt förevisa en huvudlös sork och Onna på sitt översvallande sätt med hopp och dans....
( Bilden min egen suddiga :) )



Mätte sedan blodtrycket för att bli van vid apparaten och slöade mest resten av dagen, för att få något slags aktivitetsskov senare på eftermiddagen....

Drog fram hobbykorgen och plakatfärger...och målade dels en ljusstake ( ljusgrön ) och dels foten till  min bordslampa, som vardera väldigt länge varit bara grundmålade....
Från allra första början ( !!! ) var de LACKADE och jag är som känt HYPERALLERGISK mot lackat....FÄRGGRANNT ska det vara inne...I naturen njuter jag sedan av obehandlat trä och olika vackra schatteringar....
Lampfoten blev midnattsblå ....Passar ganska bra till den lite tegelfärgade skärmen ...som jag målade för länge sedan ....då betongväggen målades i vardagsrummet bakom Plåtis....och jag hade färg över...
Nu i dagsljus ser jag att en strykning till blir av nöden, men färgen lär inte räcka så det blir
" sedan "....nån gång...om....


JUST nu vet jag inte något mer....så....tack igen och ...på återseende ....
:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar