onsdag 29 juni 2016

Bättre natt, tidigt upp och ...allt har " nån mening " :)

Lade mig runt 23 i går, med " riktigt täcke " istället för bara påslakan med pläd ovanpå...

FRÖS alltså inte - som natten innan - och vaknade rätt utvilad nån minut efter sexslaget...
Dvs här SLÅR inga klockor, men TICKAR gör de...Riktigt oekologiskt med batterikraft...

Hundarna ut, det långskaftade rensjärnet pillades in i stuprännan och fästes med klädnypa - mitt eget sätt att få en dumt installerad ränna att pricka rätt med vattenstrålen...Ja, och ett lock togs bort från tunnan under sorteringsrumsfönstret....

Skaftet i rännan...

...och bettet fästs med klädnypa..

Där kommer jag till " meningen " - utan att vara det minsta...religiöst troende....

I går drog jag ju fram lådan för Törnrosas kjortlar - just i sorteringsrummet / duschrummet och...märkte i morse att det var " ett steg närmare " fönsterprojektet där...

SKA ha ett fönster TILL där, för att få in mera naturljus...Har planerat att ha diskbänken under det blivande fönstret - mot norr - sen nångång....

Allt har ju " hängt " på att rummet måste tömmas, men jag vill inte tömma det så länge jag inte har soptransport tillgänglig....Hmmm, nu HÖR jag hur ologiskt det låter....Misstänker att det är ett svepskäl ??? Eller...en organisatorisk fråga ????

Nå, det rör på sig nu :)

Tidigt uppe....trots att jag ett försvinnande kort ögonblick längtat tillbaka till sängvärmen  - ledde till att jag tog morgonkaffet till en dansk naturserie ( Tv 1 ) som i dag behandlade MYROR....
Vad de INTE tog upp - trots att de mumsade i sig myror - var hur gott det är med en skiva knäckebröd med smör + honung och ...myrsyra....
Nytt för mig var att en art av de gula inte alls har någon  syra, inte är aggressiva och är utpräglade jordbrukare....( Mycket är ju " nytt " då man glömmer att / vad man hört :)  )

Så var det dags att få vovvarna på morgonlänk...Klockan åtta....En kvart i nio kom vi tillbaks och jag märkte då att diskvattnet -  som jag naturligtvis stängt av redan innan det kokade - ännu hade perfekt temperatur, så det var bara att " kavla upp ärmarna "....

Det BLEV en lite hög igen :)

Äter som bäst frukostgröten - som i dag har ett
" superekologiskt hälsokosttillskott" iblandat...Nån slags blåbär + fiber....och något som höll på att få gröten att bottenbrännas efter de första puttrandena...
IGEN hade man nytta av sitt hundluktsinne....Hälsotillskott SKA förvisso inte koka ....utan bara strös på....

Såg till min " fasa " att broilerfiléerna borde ha konsumerats IGÅR, så jag stekte dem extra väl och ...på några timmar BORDE de nog inte bli hälsovådliga. Vacuum och skyddsgas intakta..
Kylkedjan bröts naturligtvis på hemvägen som tog ca 25 minuter...men, men....

VÄRRE bomber har jag ätit - som halvrå/ blodig  höna i Kenya och..... hemgjort välmognat smörgåspålägg nånstans....

Just innan jag började diska knäppte jag igång tvättmaskinen eftersom jag turligt nog hade kvar medel till både disk och tvätt...

Jo, jag använder samma medel till vardera, eftersom det är AVSETT för disk, men  också gör kläderna tillräckligt rena och - sköljs väl ur då det är flytande...

Lillhunden spetsade öronen och blev orolig då hon hörde brummandet och lade sig inte till ro förrän jag tagit henne under armen och låtit henne SE bulleråstadkommaren in action...

" Det är TVÄTTMASKINEN !!!! ". upprepade jag säkert tio gånger och klappade på den ...

SEN blev hon lugn...

Räknar dagar på ett helt annat sätt än...annars...

Skulle gärna utnyttja möjligheten att åka " retrobussen  " till evenemanget " Sagalund lever "  inkommande lördag...men...vet inte om jag får skjuts / ids ta taxi till " stora " vägskälet ca 12 km härifrån...
Så här ser programmet ut :

2.7 kl. 12-16
 Sagalund lever med temat KONST OCH KONSTIGT.
Under dagen kan man se och ta del av
-dockteater (kl.12.30 sv, 13.00 fi)
-se konstnärer "live" i trädgården
-olika konstworkshopar för barn
-utställningar som berör bl.a kvinnodräkter och acessoarer, tavlor, stilleben m.m
-låta sig fotograferas vid olika fotograferingsskärmar (tintamaresk)
-lära sig om gärdesgårdstillverkning
-beundra veteranbilar
-dricka kaffe, äta munk och våfflor och umgås
VÄLKOMNA!
Skulle vara roligt också för att jag då kunde dra nytta av min rätt nyinköpta utstyrsel, som få här har sett....

Roligt att chocka folk ????

Jo, ett stooort nöje faktiskt :)


Nu ska jag ut och hänga tvätten innan det drar ihop sig till regn i kväll...eventuellt....

Skulle gärna få komma vatten...

Ska bara lyssna färdigt på dagens sommarpratare Sixten Korkman.... Nu fick jag veta att mitt husköp skedde just då bankkrisen var ett faktum....Lehman Brothers kraschade samma månad....

Det börjar jag inte gå in på nu....

Hör av mig igen, " kära dagbok " .....:)


P.s.
Haaa, riktigt roligt då det plötsligt står en karl utanför fanérskivan som håller lillhunden inne och ytterdörren öppen....
Varsin HEMBAKTA rabarberbulle i näven och en försynt undran om det kanske kunde vankas KAFFE....
Inget hösslande från Onnas sida - dvs hon VET att hon inget får, men " tycka om "  är det ändå...

Och...efter många långa varierande diskussioner - och båda hundarna turvis i shortsfamnen i gungan  !!! - säger gästen att han gärna vill gå en runda i trädgården...
Så det gör vi...

Backtimjanmattorna ( 3 st ) är proppfulla med nässelfjärilar, humlor och blomflugor...Pionerna beundras - och de ÄR praktfulla....

Immaculee....



Han hittar smultron och är lycklig...Jag plockar några fina jordgubbar som äts naturella...

Så cyklar han iväg och vi har ett gemensamt evenemang att besöka på söndag :)

Han berömde förresten  min städning och skojade att det gått framåt sedan han var här första gången - då jag "byggde "  bastun...i tamburen :D

Roligt att få erkänsla och inte spydigheter...

Var liksom nästan klar med städningen då överraskningsgästen kom :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar