onsdag 1 juni 2016

Underbart är kort....Men det kommer nytt hela tiden ...

Tulpantiden ...så väldigt kort men intensiv...Återstår bara de vita liljeblommande och de lyser upp i dunklet ...just innan vi damer går och lägger oss ...

De allra första som kom i våras grävde jag upp idag och ska vårda ömt till hösten då de åker i jorden igen...

De här skall få semester fram  till hösten
Man måste ju ha något annat på deras plats, något som passar med de höga lila bollökarna...SÅ....
En stund efter att ca 8 st Early Harvest hade lämnat den lätta sandmyllan, grävdes en djup grop som fylldes med spindelliljor - Zwanenburg, som jag köpt tre lökar av 2009 och som jag nu har ett par dussin....De har aldrig förr varit utplanterade utan har
" bott " i diverse krukor, så det ska bli spännande att se hur de trivs med det fria livet....Hittade ingen knyckbar bild ....nåjoo, den här...Tack Dan :)

W
Bild : Dan Abelin 

Planterade blå anemoner i slarvig halvcirkel runt " Spindlarna " som blir jungfruligt vita ...och...för att förstärka det blå inslaget uppe på gården knyckte jag en av tre krukor Agapanthus och lät också den få friheten....
Sen var det bara att lufsa in efter vatten och ge de nyplanterade...en rejäl slurk...
I det blå ämbaret växer lyckoklöver som blir buskig och fin

Sprutkannan har varit i farten hela dagen, för skolning av småplantor har utgjort  90% av sysslorna....


I morse fick jag ett anbud : att bli skjutsad av o an till Knallis ...Roligt med en vän som förstår att pensionsdag = fyllning av tomma skåp :)

Så, med en kort varsel på ca 7 minuter (  =  från byn till mig )  tvättades händer och annat, byttes kläder, skrevs lista och mutades hund....

Vännens närvaro vid min shoppingrunda fick mångas ögonpar på oss och...ryktena börjar väl gå ???

Men..jag bedyrar ....inget annat än kamratskap är på G....Det är riktigt roligt och givande så...

Snabbt var jag hemma - Onna släpptes ut och fick hälsa - igen ...och så fortsatte karl'n till Kimito på egna ärenden...( Jag hade nog fått åka med -  och Onna också, men dagens hetta avskräckte mig och jag tog en regncheck på erbjudandet ...)

Kände mig lite mör efter gårdagens mattvättande, så därför var det lagom lätt att pilla småplantor i större krukor... Det utlovas regn, så jag samlade allt innanför växthusgrunden och lade plexi över...då allt var vattnat....Något hundratal återstår att åtgärda.....

Praktiskt med en " lecamur " ...

Mattorna är torra redan och snart ska jag rulla ihop dem och ta in dem....Doften av tallsåpa  är en favorit....Och man får så mjuka händer av såpan.....Rena skönhetsbehandlingen...

Ganska bekvämt att skura på gästsängen
Det kom ett par till efter att bilden togs
Saldot sju mattor och en liten rya....Sommarsyssla i allra högsta grad....

Just nu inhalerar jag kaprifolens väldoft genom det öppna fönstret....Och narcissernas....

I morgon bitti borde jag trimma gräs så jag får till en gång till trädgårdslanden längst bort....

Får en plantbytarvän på besök...och det skulle ju vara roligt att kunna visa upp ett mindre vildvuxet drottningdöme....Men...å andra sidan :
orkar man inte allt så ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar