onsdag 22 juni 2016

VAD ni än gör : stig INTE på en " stöpsel " / stickpropp....

Dammsugaren har legat framme efter senaste städomgång utan att sladden  / elledningen vevats upp ....och med dess allra yttersta del - väggpluggen -  illasinnat på lurpass vid en tröskel...

   Jag har konstaterat att maskinen BORDE användas dagligdags....och eftersom den oftast står dold bakom köksdörren i tamburen och då blir bortglömd ...så....går ekvationen inte ihop...

Nå i alla fall steg jag i förrgår - naturligtvis barfota - på stick...nä, STÖPSELN ( vägrar foga mig i den frågan :) )
Med hela min tyngd och fick det hårda eländet RAKT under hålfoten....

Fula ord lindrar inte, men inte heller vackra...Mina absolut egna - inte påhittade utan under livet ...upplevda....

 *** KORTA skruvar / lavoarpinkare / gårdsspottare  *****

Det gjorde inte sååå ont efter en stund och jag kunde koppla av ...Var till och med på en länk med Onna - OCH av och an till /från byn igår eftermiddag....

Men sen blev det närapå stopp...Som så ofta är det onda som mest ont följande dag eller senare...Då man glömt vad som hänt och tror det är ålderdomen som smyger sig på...

Man får skylla sig själv och tro att det lättar snart...Ska inte vad jag vet på nån midsommardans heller...Tyvärr för jag gillar musik och svängom...

Igår var det tisdag och ...bytesbörs, så jag ringde in för att hjälpa upp den tröga inledningen....

Bjöd ut av de plexiskivor som en gång utgjort ett riktigt bra växthus...som hade varit ännu bättre om killen som satte upp det hade gjort enligt instruktionerna...
.
Sade att man kan göra " tak " till pallkragar av skivorna....och så " har jag allt möjligt annat " ....Som gamla liar och EN YPPERLIG grej som jag med viss  tvekan och stor sorg  kan avstå från : en rostig sak som liknar en hundkoja utan tak...

Eldstadsskydd ???

Plexiskivorna ....Jo, för att få fram dem måste jag trimma meterhöga nässlor och dra ut alla de takskivor som är köpta / fådda till NYA växthuset...
Hann knappt ta av mig kamouflagebrallorna ( som jag dragit PÅ mina ytterst klädsamma capribrallor :) ) och torka svetten ur ansiktet så hade jag en aspirant på plats med släpvagn...
Då han åkt ...och lämnat en skön sjuttioliters torvmullsäck istället !!! - blev det bråttom att äta lite och börja plantera...

Ett tag senare kom en äldre tant och hennes hyresgäst " bara för att TITTA " ..
Hyresgästen var förresten en guldgruva med sinne för natur och var ett riktigt uppslagsverk på två ben ...Fåglars namn på latin t.o.m och han sade att min skönsjungande lilla " SYLVIA ' skulle vara en LUNDSÅNGARE...
Hmmm, är inte helt säker men...kinade inte...Kanske det är fel på ljudbanden på min favoritsida med fågelljud....Jag får tippan att heta trädgårdssångare...

Besvärligt att ifrågasätta experter :) Skulle vara så mycket enklare att bara säga " aha " eller något annat klokt. ....

Men så ifrågasätter jag mycket ...som har med natur att göra...(  Hänvisar nu till det idiotiska holkbygget som gick av stapeln då kampanjen " En miljon holkar " dragit i gång....Spånskivor/ målade/ inga bottenhål/ fel taklutning ...det där som jag tog upp då...)

Idag har foten varit arg ( och mitt humör minst sagt fullmånevresigt ) och jag tänkte i morse att det kan vara lika bra att ställa sig och diska....OCH vid disksöket* blev också duschrummet städat och golv/ duschkabin/ lavoar tvättade med ättika....

* Hade som vanligt lämnat några bunkar i blöt där....så man får leta länge för att hitta allt som ska diskas....

Hela proceduren tog 70 minuter av mitt liv...Inklusive tejpning av sköljbaljan som varit sprucken säkert ett år, men jag har inte hittat likadana baljor....så...färsk ventilationstejp på IGEN  så läcker det inte katastrofalt mycket...

En paus på sängen sitter/ ligger bra...och då kroppen vilat en halvtimme kan man städa det forna lilla väggskåpet som hängt ovanför diskbordet, men nu utgör golv/fönsterbänk för :

Fyra besticklådor - en endast för skedar, en för gafflar och knivar, en för salladsbestick och osthyvlar och en för diverse m.m...
Kaffemuggar ( 20 st ) äkta tekoppar ( 5 st .. Sällan använda då tedrickarna  jag känner vill ha rejäla BALJOR och inte pluttinuttiga rosenkoppar med fat/assiettkombo....som jag nog HAR men inte pinar nån med ...)
Vidare :
Glass-/efterrättsskålar av olika slag av glas finns där också, liksom glasassietter/ - lunchtallrikar oa av glas...+  lite större glasskålar, saftpressar och perkulatorställningen /dvs innanmätet....M.a.o viktiga saker som nu står i exemplarisk ordning...

Nu skulle det då ....kunna ställas till med sötebrödsbak...för att åstadkomma ny disk...???

Nej, trädgårdslanden pockar på service som inleddes redan i morse...

Kärrade då lermylla till löklandet och rensade bort alla tistlarna, ranunklarna och -  en del groblad som ska krukas och planteras ...

En stor dahlia blev jordbunden och...den krukan ledig för annat...

Hade tänkt göra klart för utplantering av frilandsgurkorna ( druvgurkor i år ) och vintersquashen...

Kräver GREP och den är ännu utan handtag sedan skaftet gick av och lilla borrmaskinen var utlånad...

Så nu ska jag se vilket bits DE skruvarna kräver ...och ..om jag ännu hittar ...handtaget....med skruvarna.i den brutna skaftbiten i säkert förvar...

Lunch ??? En kall habanerokabanossikorv...

Man lär vara vad man äter :D

" Stark och ....god ???? "
Stark och god ska korven vara...

Hihhh.....

Nåjaaa, klockan är nu 17.30 och jag har ...kanske tagit kväll ....

Onna som sovit under skottkärran - i skuggan - vaknade 16.59 och kom och viftade försynt på sin nyborstade svans....Kollade tiden då och förundrar mig nog över HENNES inre klocka...

MESTADELS har hon " rätt " - och klockan ÄR precis runt 17 = normal mattid för henne...
Ibland blir det 18 och eventuellt senare, men det är absoluta undantag...

Jag FICK mina gurk/squashland vända och kompost inblandad...

( Jobbet gick hastigt och lustigt i  rena ilskan efter en offentlig uppläxning som kom mig till del i en Fb- grupp ....
Helt befogat nog för jag KUNDE ha uttryckt mig mindre irriterat.... och jag har bett om ursäkt :)  Uppläxaren / admin  hade ändå den goda stilen att säga att jag är " en tillgång i gruppen " :)  Suck ....)

Planteringen kan ske i morgon....

Fick inte ut den lilla träcylindern ur grephandtaget utan att det skulle ha krävt för mycket tid, så spaden fick jobba...

En sjuk fot mår riktigt bra då man inte står på den, utan ligger på knä....

I morgon ??? Grästrim och plantering / städning inne och ute...Lovas mulet och lite regn...

På fredagmorgon tar jag av mina bastukvastbjörkar till trappdekoration...

Får troligtvis inga midsommargäster eftersom de som säkrast brukar komma har övertagit en syssla som ...brukar tillfalla mig...

Bra att pensionera sig också från åligganden....( Fast det känns lite illa.... men... )

Åldern kommer inte ensam...och i mitt fall gäller nu slutspurten ....på mitt sätt....

Hoppas man inte snubblar på målsnöret...eller dammsugarsladden....

Godnatt ....:)

P.s Planterade 3 squash och 5 gurkor och slösade 20 l vatten på att vattna...

Älsklingssyssla....Skottisrally...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar