lördag 25 juni 2016

Midsommarbastu ....Olika sätt att ...bli ren...

Band årets första färska bastukvast igår och förde den upp på laven då vi gick ner för att elda...   Glömde ta bild, men den var " lagenlig " på alla sätt....

15.30 brann det friskt i hela åtta klabbar och jag räknade med att fylla på om en halvtimme...
Men då jag steg in i den björkdoftande VARMA badlokalen 16.05 insåg jag att det behövdes bara  EN klabb för att badkastandet skulle lyckas meeeer än väl....

Björkved är minsann annat än ... annat...

Började igen en gång undra hur andra gör :

viker de ihop sina kläder fint och prydligt, går in i bastun och kliver upp direkt på laven ...och  parkerar rumpan på trävirket ????

Jag viker ingenting, för jag vill ha rena kläder efter badandet...så vikandet är onödigt...

Går definitivt inte upp på laven otvättad...Använder därtill sittunderlag av hygienskäl....

Tar bad i lugn och ro  Min mätare visade  faktiskt  +70°C....Aningen för varmt, men badkastning i egen takt....ok..

Gick faktiskt  UT för att andas lite och kom in för att ha " stortvätt ", dvs kroppsrengöring med grov svamp...och behaglig giftfri tvål...

Midsommaren till ära en kort sväng tillbaka upp på laven,  lite mera bad och sedan en härligt skön avkvastning...

Oj vilken uppiggande känsla då de eteriska oljorna i löven pressas ut och aromen sprids av värmen...

Då jag kom ner behövdes inte nån extra tvätt, men svalt vatten gjorde gott ....Regnvatten är mjukt -  hår och hud mår bra av det...

Säger inte att " mitt " recept är det enda saliggörande, men jag behöver inte sanera bastun efter mig...bara städa undan och vädra....

Eventuella badgäster kan känna sig trygga här :)

Onna låg utanför på dunjackan och sov tungt - precis mot bastudörren så jag var tvungen att väcka henne för att komma ut...
Med badlakanet runt mig, en tömd bubbelvattenflaska ( brunnsvatten + SodaStreambubblor !!! ) i handen och klädhögen under armen gick jag lååångsamt upp längs den nytrimmade stigen...

Beundrade de dignande hallonsnåren .. och alla växterna i följande " rum " ....och inne i blomstergården mellan huset och stigen...
De två första jordgubbarna har avsmakats och " gubbraden " skyddats med metallnät....
Skulle vara enklare att ha en " bur " - i stil med  ett liggande fotbollsmål - istället för en lös nätremsa, men ...kanske nån gång ??

Schersminen ( som jag talade om nyligen i samband med felsägningar / -skrivningar!!!  ) HAR just precis gjort det jag hoppats :

hunnit slå ut de första blommorna, de franska kungsljusen också...
Det finns också andra kungsljus här  - helvita och de vilda gula .....

Fröna till de franska ( nedan på bild ) har jag fått av en god vän som man ser alldeles för sällan....
Pionerna är som vackrast , med några fylliga utslagna huvud och spända stora knoppar som bekänner färg...

Midsommaren är ett undantag - då tar jag in ett par av de här trädgårdsdrottningarna ...

Rosorna har inte något bra år...Larvangrepp och rost....De enda som är riktigt fina är Kempele som remonterar tack vare nedklippning ....och  Pink Fairy som klipptes ner till marknivå och kommer med fina djuprödbruna skott....Blir sen blomning, men ...den är FRISKARE än de flesta andra....

Nu är dagen övergången i kväll...Onna tiggde sig ut för en stund sedan ....och bra var det för jag hittade två liljebaggar på en stjälk med  ännu oätna blad...
Man får vara alert....

Och sedan ...gå riktigt ner i varv med en kopp gott te ....som doftar och smakar....

God fortsättning på helgen :)




Skrev det ovanstående igår - som sagt....

Idag - missommardagen *  (  http://www.falkblick.se/2016/06/midsommar-hur-ska-det-uttalas.html ) har vi just kommit från en kantarellsökexpedition som ynglade av sig i form av en skål fina mogna blåbär....

Lät Onna plocka sina som hon brukar - högljutt mumsande och tydligt njutande...

Det var jämngrått och disigt då vi gick och +17 på västtermometern...
Vid hemkomsten - då jag öst blåbären från " hupparhuvan " ( som var det enda jag hade att plocka i...)   var det halvklart och +20....

Oj så tidiga......hundlänksbär....

Nu kokar jag broccoli till lunch...Klockan börjar vara så dags....och de ca 10 blåbären jag åt i skogen mättade inte...

Har på känn att det blir en bra dag ....

Hoppas ni också kan ha det ...på ert vis :)



*) joo, jag vet att det inte skrivs som det uttalas, men igen...Det här är min dagbok och jag gör vad jag vill här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar