torsdag 30 juni 2016

Den går alldeles för fort ....

Tiden...sommaren...blomsterprakten....

Men det växer bra ...De av mina gurk- och squashplantor som planterats längs stängslet där de ska växa upp - för att minimera det horisontella jordbehovet OCH få rena "frukter "- ser riktigt fina ut...

I natt åskade det mellan 3 och 4...

Vaknade tydligen  av bullret och regnet...Första tanken var : Bra att jag tog in de dynor som bars ut för kaffebesöket...
Och tvätten ....togs ner  under hundarnas sista gårdsrunda vid 23-tiden...

Hann sedan jaga upp mig lite, jag som aldrig förr varit rädd...

Funderade på att stiga upp och packa plattan, laddaren och lite kläder i ryggsäcken...
Påklädning ??? OM evakuering sker är det väl trevligare att ha byxor på :)

Vad skulle man göra om blixten slog ner ??? Kasta ut madrasser och hundarna på dem ??? Genom fönster ???
Källaren som evakueringsutgång ??? Jo, men mattan täcker luckan ....

Gjorde i alla fall inget annat än lätta på det onödiga trycket i blåsan....och vaskade av mig lite ...ifall....

Räknade sekunder mellan blixt och dunder....Lååångt borta...
Tvingade mig att tänka rationellt...Hundarna sov....Nån fågel började sjunga....

Somnade om så småningom och vaknade för dagen lite före sju....

Tungt huvud....

Ut och kolla vattensituationen....Inte kom det vidare mycket i tunnorna, men lite fräschare blev det ...

Gård och omgivningar skriker efter gräsklippning...Man skulle kunna tro att jag gödslat ALLT....och inte bara selektivt under pioner / rosor / i trädgårdsland....

Torsdag....

Lillhunden har två dygn kvar här hos oss....Hon börjar resignera, tystna, leka lite...
Underligt länge pirrade hon...
Känns bättre för alla inblandade med frid i huset....

Har till och med fått rensa lite i fred....Flyttade en liten välmående lavendelbuske och ska utvidga de befintliga rabatterna så olika sorters nykomlingar får plats....ens tillfälligt....

Krolliljorna börjar slå ut....De är vackra...MEN i år har också DE drabbats av liljebaggar....


I ( kornellens ) skugga, som sig bör...

Liljebagge - modifierad...

Jungfru Marias sänghalm...gulmåra.

I fjol EN stängel...stormhatt ...alba..

Och söta öde...För en vecka sedan fick man LETA efter schersminblommor ....I dag ser den ut så här : 

Rensarlönen hägrar vid gamla sågbocken 



Två dödligt giftiga tillsammans: tibast och digitalis



Ja, jag tror det får vara allt för i dag .....                                                                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar