lördag 2 juli 2016

Underliga saker händer.....

Är de första julidagarna på något sätt ....besatta / förhäxade / annorlunda än årets alla andra dager ???

I går var det dags med en fb- uppdatering där jag skrev :

" Onna som inte brukar vara sjuk.....osv "

Hon fick inte alls upp munnen och hennes ögon var som stora mörka hål i huvudet på henne....
Svarta hål i universum är bra mycket bättre

KLART man blir orolig....

Då jag försökte öppna hennes gap, kvinkade hon till riktigt hårt....Försökte med favoritgodiset - lånehundens komage - som inte heller gick att få i henne....

Tog tempen ..... 38.8 ....Ingen panik där ...Inga svullnader nånstans, främst inget sådant som tvang oss ta taxi i ilfart 5.7 2014 till Åbo och en jourhavande klinik....Dryga 600€ kostade operation + taxi....

Ringde veterinären vid 16- tiden, men hon var stressad och hade två gårdsbesök....Hon gav ändå lugnande besked om vad som kan åstadkomma symtom som detta....

Gav värkmedicin då ...och efter andra halvan ungefär vid 21- tiden blev det lite bättre....

Hade kollat upp kliniker / telefonnummer / adresser och hade en vänlig väninna " on hold " - dvs hon erbjöd sig självmant  att skjutsa oss vid behov....
Sånt är ju skönt och nervlugnande....

I morse - efter en lugn natt - var Onna betydligt piggare i ögonen och fick lite mat i sig ...Hon SLICKADE de pyttesmå priplorna ur min handflata och kunde t.o.m tugga tre stycken...

Så skönt...

Tog mig med min kaffemugg till sängen, pallade upp mig med fyra kuddar och förflyttade mig till kompisen Fb....

I MINNENA framkom att Onna hade krasslat OCKSÅ i fjol samma tid !!!!

Därför började jag undra om julibörjan var besatt av något....

Nyckelpigornas andra generation kläcks ....men hon äter inte dem ...eller ???

Hon har inte ätit vassa = klippta !!!  torkade ....godbitar som skulle ha kunnat riva halsen....

Hon äter inte giftiga växter,  för jag har sagt att det bara SNUSAS på sånt som inte uttryckligen  är " hundmat " ....

MEN, så slog det mig  - ur tomma intet - att hon faktiskt bara för nån dag sedan varit fullkomligt VILD i sin lek med bogserrepet som hänger i en ek / för barnbarn att klättra i....

Hon rev och ruskade repet som en furie MEN kvinkade plötsligt till och såg på mig som om det varit JAG som gjort henne illa...Jag höll i repet - ja visst, men det var HON som drog....

Så, nu väntar jag på att hon ska bli bättre ....bara hon inte spräckt nån tand som inflammeras.....

Lilla lånehunden ...har hemfärd i dag...JUST som hon kommit ur sin depression...och lämnat ylandet i ....juni månad....

Så för henne kanske början av juli innebar  något positivt....

Tur i alla fall att vi hade mr C:s värkpiller kvar i medicinskåpet ....

Dagen väntas bli rekordhet och den är betydligt behagligare i så fall att tillbringa hemma i trädgården än i en bil  - eller en klinik.....

PENGAR hade det också flugit iväg, sköna sekiner som sparades såvida tillfrisknandet går framåt nu....

Rödpennan gick het igår :
VÄLplanerat om än onödigt...hoppas vi..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar