söndag 31 juli 2016

Minnen av olika slag...LJUD-/DOFT/ SYN ..Systematiska människor...

Klockan är nån minut över åtta a.m...Söndag...Radion på ...som så ofta...
En duett med Åsa Jinder och Thomas Lundin...

Åsas röst är härligt fyllig och stark, medan Thomas visserligen  har en väldigt melodisk stämma, men aningen feminin...och ganska svag....Man KUNDE luras att tro att duetten sjungs av  två kvinnor...

Han är underligt populär....men så är det ju också i allra högsta grad en smaksak...
En manlig röst kan " sitta " på en totalt omanlig man också....
Vilket jag under min tid som telefonist ofta märkte....
Ok, det var minnen av det slag som väcktes...

Åskan harklar sig i söder...
Här bara en mörk front i söder

Har varit på tuppen under ett uppehåll i regnet...Kollat att skarvsladden är upphängd efter tupplundsröjningen / d.v.s påbörjandet av densamma....Motorsågen ligger med en skarvsladd bredvid sig  på tuppen -  så jag inte ska
" glömma " att fortsätta....

Kärrade in en hel skottis med oklabbade  klabbar till vedlidret, där det börjar vara akut brist på riktig ved, men ...

Läste i Facebooks minnen att jag i dag för SEX år sedan
 " kommit från en skogslänk med två flasiga hundar ...till ett kök i kaos...Allt var rivet : plastmattan från golvet och  skåpen från väggarna..."

Bra med påminnelser....IDAG är köket ganska ok...

" Firade '  igår 2 veckor utan hund ...så jag tog in blommor och ...bakade drottningmuffins...
Dem - muffinsen - fick jag vakta alldeles själv...Ingen svansviftare som med skrattande öppen mun " sade " att det kunde vara klart för provsmakning...

Nån gång så här också ....


Idag morse reflekterade jag än en gång över LJUDminnen, som regnets trummande på verandans plåttak väckte...och på paraplyet - då jag skyndade mig med kompostpytsen för att hInna få den tömd innan Åskar eventuellt kastar sina blixtar....
OM ....



Ofta är det śkolminnen som dyker upp...

Skolvägen i  Åbo .... Vi som skulle till Flicklycéet från hemmen på...??? östra sidan om ån genade ofta genom Saluhallen och alla dess dofter...om vi inte promenerade längs åstranden till det vi kallade Underhuset...

Regnet väcker minnen av skolsalen med hård, lite flimrande lysrörsbelysning och regnrandade fönsterrutor...

Hoppas min hjärna  inte behöver skapa minnen av mig liggande på sängen i det egna huset....utan att jag kan LEVA här till döde dagar...

Bävar lite inför sotarens årliga besök, för redan i fjol skakade han lite fundersamt på huvudet då det rasslade av lite större vstenar i hans dammsugarslang...

Måtte skorstenen ännu hålla trots lite förvittringssymtom...Vill inte ha ett eldningsförbud på nacken...Visserligen går det väl prismässigt på ett ut  : el / ved, men en brasa är skön då det är kallt...

Mitt lilla nyförvärv - petroleumkaminen - litar jag inte mycket på som värmekälla INNE....Tänkte mig den närmast i bastun som isupptiningsapparat....Nån MYSfaktor har den definitivt inte :) då den är i gång i alla fall...

Vet att jag visade bilden redan, men 

Tror jag kommer att få DOFT/luktflashbacks då jag tänder den, för vi hade en " maken till broken " i min barndom...

Nu ökar regnet ...Sååå välkommet....Måtte det hålla på lääänge, fast...väderrapporterna utlovar ju ostadigt och skurar  lite från och till...

Typiskt höst....hihhh, nej : SENSOMMARväder....för i princip BORDE vi kunna ha TVÅ hela månader av fina dagar framför oss...

Dagar av skogsvandring och bärplock...Lugn och ro....

Idag blir det vegetariskt så det förslår...ORKADE inte släpa mig till byn och IDDES inte heller...igår alltså...

HELvegetariskt blir det väl inte, med smör och ägg och mjölk till kaffet....

Men bara potatis och drivor med dill som egen produktion.....

Så här alltså :
Dillälskarens mumsportion...


Systematiska människor då ????

Jo, jag kollade in en rar bloggbekant i dag och märkte dels HUR länge sedan det var sedan jag senast tittade in där ....Och dels...hur absolut systematisk hon är ...

Avis ??? Jag ???

Njaaa, inte kanske det, men LITE bättre ordning på allt kunde jag ha....

Och...mjölksyrade produkter ska jag göra sen när ...jag fått ordning på " torpet " :D







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar