torsdag 7 juli 2016

Filosofer och filosofi...Besök utan sådana tendenser...

Ganska få människor - tror jag - kallar sig filosof ...ens på skoj ...

Radio Vega har en " husfilosof " som är rätt behaglig att lyssna på... En LÄRARE -  som säkert tänker mer än han säger ....och det tänkta kommer ut utan självhävdelse och bröstkorgstrummande....

Har aldrig hört honom tala ringaktande om personer eller fenomen ...och han skulle med säkerhet kunna besöka mitt enkla tjäll och " filosofera " om mina projekt...utan att stämpla dem som omöjliga / onödiga / fula / etc..

http://www.nytid.fi/2016/06/sipila-och-hans-svarmor/

Nu rör det på sig...med projekten....


Vet att jag sade att jag skulle ha bloggpaus, men det är svårt ...Blev så snacksalig efter barnbarnets och flickvännens besök....och lika glad som jag BRUKAR bli då det kommer folk som KAN tas med Onna...

D.v.s utan att fresta med godis....

Eftersom de inte hade så bråttom som jag trott, hade vi tid att gå till bastun och beskåda mitt stabila stolthetsverk....som fick ALL den positiva uppmärksamheten det är värt...

Sonens flickvän sade att hennes föräldrar har " samma system " med vedeldad vattengryta och dito ugn....


Som vanligt gick jag själv upp i varv innan besöket, men ...bara positivt...Kunde sova också...

Tog ingen större stress över städning och sånt och lade bara fram det vi skulle äta av ...utan att skära upp annat än bröd...Det funkade utmärkt...
Mörkt ?? Jo, det är morgon :)

Bröd - / påläggsavdelningen


Bryggde kaffe efter en kort diskussion om alternativen ( Snabbkaffe eller mutterpanna - som vardera hade gått ypperligt..)

Sköööönt med gäster som kommer redan på förmiddagen då man själv är utvilad...

                                                                 ***********"


Och så har jag just IGEN kommit på att det kan vara bra att " kina " = säga emot...

Borde bara ha gjort det ett steg längre i måndags - då jag beställde 5 säckar torvmylla ( !!**) i butiken, betalade dem och hemtransporten....och gick hem...

Borde ha kollat kvittot !!!

För på det står det BARKSTRÖ....som kostar 21,90 säcken....och inte 5€....

Kontot övertrasserades säkert, men det kommer pengar i morgon ....så jag slipper stå med skammen längre än det...

Ett samtal till butiken och ...i morgon e.m får jag de tunga säckarna....och kompensation i kontanter :)

Hoppas jag inte blir rånad  :)
Det står dessutom växttorv på säckarna, så misstaget får delas mellan dem som borde veta bättre ....och ( !! **) undertecknad...

Jag skäms inte heller om jag haft fel - " fela är mänskligt " -  men jag påstår inte heller att jag KAN sådant som blir
" varg "....

Nu går jag och stänger portarna som stått öppna i TVÅ dygn ...för att den dyrbara varorna  ska kunna levereras ända in på gården utan avbrott....

Och Onnastackaren kan vara lös och ute...

Nån bilrädsla eller respekt för fordon besitter hon nämligen inte...HUR jag än jobbat med upplysningsverksamhet...

Man lär så länge man....lever ???
10 årig cockerdam....


Igen är inlägget uppdelat på två dagar....
Idag är det torsdag... Har bl.a tömt växthusområdets norrsida så virket kan lastas av där
och plockat ihop lite tomma krukor och pluggbrätten...

Fick 13 gurkplantor i jorden igår ( kanske sade det redan ??? ) och har kanske ett halvt dussin  kvar...

Av prydnadsväxterna planterats flikrabarber, blåsvingel, xx

Få se om luktärterna hinner växa ännu...De ligger ännu i sålådan och har blivit torra och blöta om vartannat....

Bara min ...växttorv kommit ska de planteras i stora krukor ...som förberetts för ändamålet...

Nu har blå plastband dragits där virket ska kippas av ...Det ser nästan proffsigt ut :D
Trodde ju det skulle vara mer virke...


En stund senare kommer butikens bil rullande ....
Säckavlastning och -  pengar i kuvert byter ägare..

Matte går in till sin hund, tar en paus för att orka jobba vidare...

Så börjar regnet...och virkesbilen kommer inkörandes...

Sååå lite ??? Jo, men allt ÄR med...och jag konstaterar att det är billigare om lasset inte är större än så....Femtio meter var av alla beställda sorter...utom takfiltsbanden som ska komma mellan tegel och batting....och de två " felande " takskivorna....
Sa 150 m batting / halvbatting / bräder..

Hastigt avlastat ...och nu vet jag vilka grenar/kvistar som ÄNNU måste kapas, förutom dem jag tog i morse...Då band jag också kaprifolens långa rankor vid krikonträden, föste gulmåran bakåt som luggen på en långhårig tös....

Nu återstår bara JOBBAREN och ev lite spik / skruvar / bits som passar....

LYCKA = jobbet som väntar ...eller resultatet ???

Kanske vardera....















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar