tisdag 26 juli 2016

Ganska så skönt att kunna vila på dagen....

Sommarvärme...massor att göra...och många platser att " göra "....det på...

Började i morse med det jag förberett i går kväll : d.v.s bar bort lastpallarna till den blivande målningsplatsen, vältrade bort den vattencistern på 1m3 som stått något år vid lagårdsknuten med pallarna runt sig...Grävde bort ett skottkärrslass fin jordförbättring som " rymt " från bassängen där sånt töms från kompostorer för att mogna...

I arla morgonstund skottade jag ut " myllan " till rosor och andra växter och ....blandade kalk i vatten och inledde penslandet ...Solen steg oroväckande fort och svetten pärlade i ett lite väl tidigt skede....
Måste få väggen bakom cisternen först ytad...

En dryg m2  av väggen fick jag gjord innan paus var av nöden...

Täckte ämbaret med en sopsäck och gick in...
Knäppte igång tvättmasinen med hundhåriga kläder...

Tog en bunke med till hallonsnåren, för jag kände ett enooormt  behov av hallonkaka....

Hade plockat 3 l och kommit in för att vispa smeten,  knäppte på kaffevatten, och spisen....då det plötsligt tystnade i huset...

Elavbrott...

Bara 3/4 timme men ...jag hann gå ut och fundera ....och hittade ett splitternytt ormskinn - som  " fredagsormen " lämnat fullkomligt helt mellan spjälorna i gamla bastutrallen på snokterran...
Soligt orange överkast randat av  solljuset....

Tog in det naturligtvis och mätte : ca 80 cm....

Kompisen som planenligt - men utan tidsbestämning - kom för att plocka hallon,  fick lite ormterapi i och med skinnundersökningen...

Han skulle föra hallon åt en kär vän som inte har egna och försvann efter en stund med hallontårta och hallon i burk....

Under tiden han plockade, tvättade jag en tunna med trycktvätten och ...stoppade skallen under kranen....Skönt med svalt ....i sommarvärmen...och så hade jag stänkt Tolu i håret och på byxorna också...

Skulle ha fått åka med på kaffe längre bort i byn, men sade att jag ska försöka jobba....

Bar stegen till lagårdsknuten så den står färdigt där på kvällen...
Tömde en tunna vatten i den nytvättade och tvättade den tömda...


Gick bakom tuppen och röjde nässlor...
Har gjort en snabbskiss över vad jag ska såga, men ..nässlorna ska bort först...

Den delen  av tomten blir bra sen när den är röjd...Skulle passa bra som hönsgård, eller så tyckte jag tidigare...
Nu vet jag inte om jag IDS börja med fjäderfä...

Känns såå bra att vara utan plikter, utan måsten i fråga om djur...Inte behöva oroa sig heller...
Inga magsjukor, kräkningar på nytvättade mattor...

Bara JOBB tills orken tryter...( Läs mellan raderna....s a k n a d ...)

Klockan är nu 20.01 och jag kom just in från mina målararbeten...Det blivande pumphusets två väggar är rödmyllade och väntar på ribbor - som inte ens är beställda...

Men det går framåt ...och jag tror bestämt  att växthusvirket ska målas / behandlas med samma färg...

Det blir piggt och glatt :)

Lite som jag på min nyaste profilbild.....

Vill ni se ???  Visar i alla fall :P

Plattan på huvudet och bilden via spegeln...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar