lördag 30 juli 2016

Saftningstider...Gräsdoft i kamarn...Maskiner som vägrar samarbeta...

I går morse var det äntligen LITE mulet / molnigt ...

Perfekt väder att plocka stugknutsbuskens svarta vinbär...

Det var den busken mr.C  och Onna tullade av - ganska logiskt nog, eftersom de andra buskarna varit " bakom lås och bom " - mest för att jag tänkt att eventuella huggormar rört sig just där...och för att sönerna fått min välsignelse att dra stängslet " bekvämast möjligt "....

Nu då inga hundtassar är i fara, hålls det plastade nätet öppet så fd matte kan ta sig till och från buskområdet utan att strida med fasthyskat stängsel...

Men nu var då husknuts/hundbusken i tur...PROPPFULL med bär...

Plockade försiktigt tre liter och lämnade resten i fred, för det fanns en mängd små söta spindlar och andra nyttodjur inhysta i bladverket...

Husknutsbusken...


Spindlar är kanske inte fridlysta, men jag skulle aldrig komma på idén att briljera med fångster av olika djur...tvärtom...

Tycker att jag  förtjänar epitetet " naturväktare "...

MISSTAG kan ju hända t.ex då man trimmar gräs och jag ANTAR att jag - för några år/sedan - var skyldig till min Storsnokas avklippta ( ??? ) svanstipp - som gjorde henne så kännspak...
Nån svanstippsbild har jag inte av den nästan meterlånga ormen

Oftast gjorde jag en kontroll/ skrämselrunda INNAN jag trimmade efter denna incident, så ångerköpt var jag ....trots att skulden aldrig klarlades...

Mina hundar var strängeligen tillsagda att inte röra djur som fanns på tomten - och Onna hade   " dispens " från detta förbud  bara då det gällde gräshoppor / vårtbitare, som hon älskade att jaga...Nåjoo, och skalbaggar...

Ibland kunde hon göra utfall mot lågflygande fladdermöss, men fick en sträng tillsägelse att låta bli...och hennes min var obetalbar då hon kvitterade ordern...

Det såg ut som om hon skrattat retfullt....

Det är i morgon två veckor sedan hon fick sista sprutan...

Känner underligt nog inte den otroliga saknad hon hade förtjänat, inte sorg i ordets egentliga mening...

Bara lättnad...över att det gick fort...

Egoistiskt ??? Kanske ...Svårförklarligt...Tänker inte ens försöka fundera på " varför " ...

Förutom saftandet i går  ( på gammaldagsvis med silduk mellan stolsben...Hmmm, behövs säkert bild ???  Jepp ...Titta till höger ;)
Upp-och-nedvänd stol och silduk mellan stolbenen :)

har jag trimmat gräs...

UNDERLIG maskin den där trimmern...En  dag fick jag dra nästan 240 gånger i startsnöret !!! I fyra/ fem repriser naturligtvis...

Ändå hade jag rätt inställning : on- knappen nertryckt, snöflingesymbolen under spaken, samma bränsle som alltid....

Räknade inte knycken, men säkert var de runt ...30 ???

Gången innan ett dussin ??? 

Huvudsaken att den startade och jag fick det absolut " värsta " nedmejat....

Kompisen har glädjande nog  " blivit ganska varm i kläderna "  och sade i  förrgår att det var synd på den fina gärsgården att den DOLDES bakom så mycket långt gräs...

Oj, vad jag just nu BEHÖVER såna kommentarer :D

En verklig  spark i ändan ....

OBS! Blir avgjort inte sur om  man delger mig sina tankar med mild röst och humor i blicken och inte kritiserar rakt ut...alltså ...

Han har med stor förtjusning gått omkring och fotat " mina " fjärilar tidigare på dagen...

Han vågade också  - under vårt butiksbesök - skoja om mitt ofärdiga växthus då jag köpte tomater som var mer än lovligt omogna...

" Du kan ju sätta dem i ditt växthus för att bli röda ... "

Nå, skämt å sido....MASKINER är jag däremot inte riktigt vän med alla gånger...

Hade TÄNKT skruva lite på sagda bygge, men ...fick inte lös borren från maskinen ...för att ersätta den med ...skruvbits....


Så jag kastade mig här på sängen med mina grönlurviga trimmerben - som doftar sommar...
Inte " nippor " utan mygg- oa bett + trimmerskador ...

Dammsugaren funkar i alla fall ....

Och som  gott slut på dagen eldade jag bastun och hade JUST fått mig tvättad och klar då en mycket insektäten karl kom från skogen med en stor bunke blåbär...

Han kommenderades in i bastun för att tvätta sig - för annars kan man inte dricka bastukaffe i det gröna...

Jag väntade sedesamt invirad i ett stort badlakan medan naturvännen gladeligen tog en massa sköna bad...EFTER att han tvättat sig !!!


Vi badar definitivt turvis, för hans badkastande var / är inte av denna världen ...och jag tål inte sådant för egen del...

Så det så....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar