tisdag 12 juli 2016

Lugnt i huset...Dödstrött...men mycket ömsint och tacksam...

Har just vaknat upp från en kort dvala - en powernap  - efter storstadsbornas avfärd i ösregnet...

" Just " är ett tänjbart begrepp, för jag har hunnit få ett nytt / nygammalt kraftord :

" STRANDGRÄSMATTA..."

För mig som naturvän / naturväktare symboliserar en sådan gräsmatta det mest onaturliga konstgjorda  strandhabitatet jag kan tänka mig....Lite i stil med asfalterade gårdar utanför en mormorsstuga...eller...årets absoluta hemskhet :
målade spånskivsholkar ...

Alla får ju ha det som de vill, men då ska man inte marra över gässinvasioner och undra om man kan spreja något för att avskräcka fåglarna...

Mina tidigare kraftord : " korta skruvar " kommer en liten tid helt i lä ...


Sånt gräs gillar jag


Så till annat....Fick visst bildtextens text...font ??? Vad det nu heter...typsnitt ??? i dagbokstexten och vice versa ....Höhhh....och nu får jag inte det ändrat...Stå ut bara :)


Onna och jag har båda i fredags blivit getingstuckna...Hon i vänstra ögonbrynet och jag ett gott stycke ovanför högra bröstet...( Där det för femtio år sedan skulle ha befunnit sig :) )

Den arma hundens hela öga murades igen, men det verkade inte störa henne nämnvärt...
Ett dygn varade svullnaden och då den försvann verkade den dra med sig det onda i gommen...

Gäspa fullt ut går inte ännu, men allt annat går...Till och med ...stöld av en slak broccolistam från arbetsbordet ...och förtärandet av den ute på gården där vi alla befann oss...

Hade på tungan att gräla, men var så lättad över tillfrisknandet att jag avstod...

Nu känner jag att dvalan borde få en fortsättning.. med start 21.30...
Då hinner jag kolla upp det fästingsliknande kliandet...nånstans på min kropp...

Säger helt enkelt godnatt :)

Tisdag ....

Och GOOOD morgon...En tystare sådan ...Ingen att koka gröt åt och inget sällskap vid morgonkaffet... Kunde med gott samvete lägga mig på soffan redan före 7 och inta kaffe med olivbröd...

Vad dagen skall bjuda på i övrigt vet jag inte ännu...
REGN blir det säkert...Behöver ingenting annat än FÄRG från byn...OM ens det...Kan säkert pensla växthusets battinglager med rödmylla, som säkert skyddar en del...och kan strykas också på fuktigt virke....och torrt sågat / ickehyvlat..
MARKERINGARNA som i går gjordes för fönster / stolpar / annat överlever inte en färgstrykning så jag måste väl fota dessa först så jag har bilderna att stöda arbetet på...

Till fönstren ....som borde skrapas och målas ....måste köpas vit fönsterfärg, men eftersom växthuset/ lusthuset ska stå framför den rödmyllade / vitkalkade ladugårdslängan så tycker jag rödmylla passar bra på virket....
Bilden är stulen och nedladdad...Mest som inspiration och ...för att slippa rita själv...

Lite som här men rödmylla och vita fönster

Sonen som var här och hjälpte mig  är av den sorten som verkar FÖRSTÅ sin morsa och hennes idéer...Han bygger tankemässigt vidare på dem och funderar på hur de på bästa sätt skulle kunna förverkligas...
Vi hade också dammbygget uppe till diskussion...Jag fick faktiskt bromsa honom lite, för ...en gammal tant ORKAR inte lika mycket som en som inte ens fyllt  fyrtio :)

Det blir att gräva lite till, begränsa hallonsnåren och......
skaffa reningsverk och pumpar ...och fixa vattenhållande material till " groparna "....


Tror jag ska ta och sälja mitt hus + ägorna  åt honom, så slipper han och de övriga arvingarna kivas om dem efter mitt ofrånkomliga frånfälle :)

Nu kommer just BYTESBÖRSEN i radio Vega, så jag ska spetsa öronen, knäppa igång tvättmaskinen och värma diskvatten...

Ha en bra dag allihopa :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar