tisdag 5 juli 2016

Avbeställt veterinärbesök ...MEN ..också ROOOLIGHETER..

Söndageftermiddag :

Lite tidigt att säga ännu, men det LUTAR mot att jag ....aj nej, men kan inte avbeställa sånt man inte beställt :D

Nå, låt mig säga såhär istället : Onna verkar bättre...

Dvs hon backar ännu då man serverar något ...och blänger under lugg med lågt huvud...
Men hon har ätit och TIGGT och spexat...OCH låtit mig känna på tandköttet både uppe och nere..Inte innanför tandraderna....Munnen går inte att öppna mer än ca 3-3,5 cm, men hon skäller på begäran och verkar nöjd/are än i går...

Följden av " tillfriskningen " har varit att jag städat, diskat och bakat en minikaka då jag tänkte att jag skulle ringa efter kaffesällskap, men ...auktionen som sällskapet var på tog ca 5 timmar och jag hade då redan förlorat intresset för sällskap...

HÖRDE hela mäklandet och klubbslagen från min trappa....och kunde bara konstatera att det hade varit roligt att vara på plats....Många saker gick för två € eller en femma, men också dyrare fanns....En generator klubbades visst för 200€ eller just där omkring...

Inte ändå den här kejsaren som mäklade
                                           ***********


Nå, det där var igår och idag är det en ny vecka och nya krafter....

Onna var så pass pigg att jag tog henne med till butiken ...via hundkompisen...och hem...
På deras gård konstaterade jag att det är i gommen det gör ont på hunden...men ...vi KAN vänta och se...( Lyckades få in ett finger mellan framtänderna och ....ont gjorde det alldeles tydligt...)

Jag " slapp " alltså ringa veterinären och istället förbereda lite smått för ett barnbarn med FLICKVÄN - som ska komma på besök från " Långtbortistan " på andra sidan stora viken....

Som jag konstaterat otaaaaliga gånger förut  BEHÖVER jag få besök av NÅN för att få ANNAT gjort än trädgårdsjobb....

Nu kommer det unga paret bara " på frukost " och med en väldigt pressad tidtabell, så det ska inhandlas vegetariansk kost...
HOTADE med nässelsmoothie och maskrosplättar - eller tvärtom, men något gott ska man väl lyckas frambringa...

Inte nog med DET besöket....Nej...det drar ihop sig också  till BYGGHJÄLP mot barnvaktarhjälp ;)

Ett av barnen kommer på distansjobb på fredag och har sin - här flere gånger omtalade -  lilla tös med sig...
Själv ska sonen  på båttur med sin storebror ( som är  ett år, en månad och 18 dagar äldre.. ) ...och dottern ska förljuva famos veckoslut....

Nu ska jag kolla lite växthusmaterial - av vilket jag använde en bra del till bastufixandet - och se vad jag ska beställa TILL !!!!

Kanske det börjar gå framåt och jag till hösten kan sitta UTE under tak i mitt växthus...i min lilla soffa med en filt runt mig....och dricka kaffe...

Dammprojektet får invänta nästa år....om inte hösten i år blir lååång och varm...

Höjden av lycka skulle det ju vara att ha BÅDA dessa långtidsprojekt klara.…..då tiden som sagt baaara tickar mot slutet....

Så, idag har jag tagit mått - som tagits flere gånger tidigare - och fått till någotslags bottenplan till det " lustfyllda glashuset " ...vars sockel ligger någotsånär " rätt "  utlagd på gården sedan i fjol...

Nu har jag " lånat " några lecablock till grillen som t.f sattes ihop då den halvvuxne moppekillen kom på överraskningsbesök till mormor...

Ska byta ut blocken till de mindre, men göra en " ny" tillfällig grill till veckoslutet...

NÅNGÅNG ska det väl bli en kombinationsgrej med den lilla järnspisen och " jag-vet-inte-vad "  ...pizzaugn mm

KANSKE...kanske inte...

Roligt att planera och fantisera....

Några värre hopp om att jag ska bli ORDENTLIG hyser jag däremot inte....

Har igen klåpat med märkandet av sådder så...jag har en massa plantor som jag verkligen inte vet vad de är...
Ser ut som stockrosor, men tror inte att de är det...FÅR vara, för vintern var hård med stockrosorna...

Igår planterade jag ut HJÄRTSTILLA i rabatten med liljor ....Samma rabatt kantade jag t.f med BLÅSVINGEL...
Lavendel planterades in där den rymdes + i ett nytt land vid " Krukskjulet "/ garaget....

Nu ska jag ut igen efter kaffet jag tömt i mig....

Konstaterar att det börjar vara duktigt hopvuxet här....

Kempelerosen utövar intimkontakt med gullriset och en krusbärsbuske...Franska kungsljus kramar andra rosor och annat gullris...BÄrsÅn är översållad av välmående humle där det också växer gröna grenar på de sälgstammar jag använt till stödspröten...

Bärbuskarna har stora kart...Jag stödde en del dignande grenar genom att vira dem runt humlestammarna...

Virrvarr, men ....vackert...SYND att bilder tagna med plattans kamera inte har något som helst DJUP...Det har jag klagat över tidigare här i dagboken..

Gallrar bort just så mycket växtlighet att inget direkt kvävs....eller får svamp i totalträngsel...
Hallonsnåren får vara i fred en liten tid ännu IFALL inte trädgårdssångaren har fått bort sina ungar  ännu....
Väldigt mycket hallon tror jag det blir.... Bra är det för det finns många munnar som gillar dem...

Och nu ska jag ut igen...Kanske bara stänger alla dörrar som jag öppnat för att sortera lite...

Bakskjulet börjar vara såpass upprett att jag kan få ut det gamla skåpet som stått där sedan nångång på 1900-talet....

Jag har tänkt ha det i ...växthuset .... :)

Säger en lycklig-i-förskott.....liksom....Optimist :)


Och...hihh....STÄDNINGEN inför morgondagens besök har avancerat...

Duschrumskranen har fått färsk ventilationstejp...Golvet i samma utrymme är framtaget / krukorna utförda och tvättade ute istället för i duschkabinen / på golvet....Två soppåsar avyttrade....Draperiet fastspikat med EN lämplig spik...( Det som döljer värmeelementet ...och lite diverse ...)

Återstår att handla...

Eller ringa ungdomarna och säga att de får plocka upp vad de vill äta i " min " butik  - och säga i kassan :

" MORMOR betalar :) "

Just nu lutar beslutet ganska så tungt mot det senare hållet....


Men men...sportiga som vi flickor är trots ont i munnen och i ...fötterna ...så promenerade vi raskt mot byn 17.25 ...Onna hade redan hoppats på mat, men matte beslöt att det skulle handlas...

Så en timme senare var vi hemma igen - efter en varm runda och en delad glasspinne på butikens baktrappa ...i skuggan....

Puh...Det här var TRE dagars inlägg och nu blir det PAUS, för jag HINNER inte skriva...

Beställde virke idag ...och få MYLLA i morgon !!!!

Pensionärsliv ...jeeee :)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar