onsdag 20 juli 2016

Hahaa, inte gick det att sluta skriva...ännu....

Inte fick jag mig iväg efter brillor heller, för att ens tala om mathandel...

Nej...Vimsade på med allehanda från åtta- tiden...

Leta reda på / egentligen närapå  FÖLL över gallrade lönnstammar som lite modifierade kunde bli bra stöd för krusbären...." Man  skulle bara klippa lite " och till det tog jag fram kraftsaxen från Snickis....

Just så...Den har tappat en skruv så av DET jobbet blev inget...Lämnade saxen liggande så jag skulle komma ihåg att leta skruv...
" Går bra att såga också ", tänkte jag, men glönde bort hela grejen då plexiskivorna " måste " tas bort från virket på vhgrunden....Kondenspärlor blöter de också...

Sen måste pumpor / tomater / växter vattnas med... kraftvatten...Planteringsbordet var ett enda kaos... och plötsligt var klockan elva...
Havregryn, en näve djupfrysta blåbär och en skvätt mjölk blev lunch...

Ut igen för att förbereda mattvätten ...Gästsängen bars från växthusgrunden till västra stugknuten,  högtryckmaskinen från Mellanrummet, slangen från eken...in med växt- och pedaluppbindningssnöre som släpptes ut och ner genom duschrumsfönstret ...ut och binda fast slangändan...in och hala upp och in slangen, koppla den och gå ut igen...

Tallsåpan var naturligtvis i bastun där pläden tvättades i går....Iväg dit....Liljorna vid bastuväggen behövde vatten ....De fick vatten...Snattade några hallon på väg upp....

Den stora mattan som hängt ute en tid ...för att vara först i tvättur ( låter isländskt om man drar ihop ordet till TVÄTTur  :)) befanns vid närmare sniffning VARA ren...

Så jag gick in och lade den på kammargolvet - som jag tvättade i morse efter det den gamla mattan med gummerad baksida tagits bort och förts ut...
Inte illa alls...Sommarfräscht...

Skickade ett sms till en vän - om att trycktvätten var igångsatt och det finns rulltårta till kaffet ...

Satte igång med tvättandet  : en herdematta, den gummerade åldringen , en stor gråmelerad, ett fuskskinn, ett täcke.....

Torkar fint också i skuggan...

Klockan var två då jag kollade kylskåpsinnehållet : en kastrull med ca 20 makaroner....
Röd och gul paprika...Chiliketchup...

Gott och ..snabbt...kallt... Så det blev varmt kaffe och en bit rulltårta till efterrätt...

Tog kaffet i cockmocken, men därifrån såg jag att ogräsrensning var av nöden så...kaffekoppen kom med och röjde vid Sarah Bernhard och den vita pulsatillan...

Där ..i hela den rabatten har lysimachian / penningbladet brett ut sig så det hotar kväva allt under sig...Repade bort flere nävar av både det och jordreva...och nån fetbladsväxt med dem...
Sen kunde jag inte bara kasta bort lysimachian, utan pillade in små tofsar i pluggbrättet på planteringsbordet - eftersom det var städat...
Oj, borde vattnas :)

Planterade också sex misskötta pumpor - som visserligen inte hinner bli annat än " gul- blommande grönväxter " som kan användas som utfyllnad...

Nog får man tiden att gå ....och hårt jobb dövar saknaden....

Plötsligt kom kompisens bil in på gården och vi hade en liten känslosam stund vid Onnas grav...men för att bryta stämningen INNAN vi båda stod i tårar, lovade jag SKÄLLA då han kommer...av glädje som Onna gjort...

Sen tog vi kaffe och den utlovade rulltårtan .... och en liten titt på mina krusbärsbuskar... Han hade direkt en lösning på "  problemet " och lovade komma tillbaks i morgon med arbetskläder på...
Shorts och ärmlös T- skjorta var inte riktigt vad man klär sig i bland nässlor/ tistlar och - taggar...

En dag hit eller dit, kunde man tänka, men...jag tog mina kvistar senare och gjorde ett tillfälligt jobb...
Dålig kamera...tyvärr...

Han är alltid lika intresserad av det som växer, flyger, kryper så vi gick på hans begäran  en sväng genom trädgården...Han kommenterade förändringar sedan senast, berömde och beundrade...

Jo, jag har trimmat ...på lördag senast, så det borde absolut fortsättas...Suck..

Det som blommar nu är viktigt för insekterna och gräset FÅR vara lite längre nu då det lovas vackert...Ingen idé att åstadkomma brunbrända fläckar i trädgården...


Olika bär slank ner under vandringen ....Sommaren är nog fin...

" Röda " krusbären är mognast ...



Fortsatte efter besöket med mina varierande sysslor...

Snyggade till gravområdet, vattnade både Cocke- rhodon och Onna- azalean...
Borde man skaffa / flytta STENAR dit ???

Jo, de som kommit upp i samband med gropgrävningarna...men inte köpta....väl???

TROR inte det kommer vilddjur och gräver upp nåndera .....

Plötsligt hade jag sommargrannen på gården med sin roligt klippta pudelpojke....
Hon visste inte om Onnas frånfälle och lade redan ansiktet i deltagande veck då jag hindrade henne....

" Ingen sympati ..vill inte gråta "....gav resultat och vi satt en lång stund och diskuterade hyresavtal och garantihyror....

Hennes sommarresidens är ju sålt och hon ÄR  berättigad till kompensation för den förkortade vistelsen....Redan det otroliga uppsnyggningsarbete hon och modern gjorde - för bara två månader borde berättiga till nobelpris....
En garantihyra betalas alltid tillbaks om hyresgästen skött sig ..och det kan jag intyga...

Vattnade också odlingarna, som med stor tydlighet visar HUR tacksamma de är över den välbrunna hästskiten :) Jag i min tur är tacksam över bättre odlingsresultat - ÄVEN om grönsakerna skulle vara billigare i butiken...
Men, orkar man så ...gör man...

Jag kom in lagom till 22:ans nyheter och efter det ramlade jag i säng...

Hurra ...än en dag avklarad :)

Stigen upp från bastun...


Just nu som vackrast...malvorna...


De perenna " luktärterna " doftar inte alls




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar