onsdag 13 juli 2016

Veterinärbesök beställt...Under väntetiden blåbärsplock och ogräsrensning...

Vädret bestämde sig för att klarna....Därför tog jag min lilla följeslagarinna på skogslänk - efter en stunds diskussion med den vikarierande veterinären, som ville se hunden i morgon...Tycker att det nog börjar bli dags för kontroll av ickeöppningsbart käftamente och huvudsvullnad...( Hur man än för tretton dagar sedan blev NÄSTAN avsnoppad då man blek av oro ringde till den ordinarie veterinären....Klassades som nånslags hundägarhypokondriker ??? )

Hade redan låst dörren då jag ångrade mig och gick in efter två stycken 2 l plastpåsar - OM utifall att blåbärsrisen skulle locka...

Det gjorde de...

En mycket dryg timme senare hade jag fått ihop en dryg liter, rensat och stoppat asken med de lättsockrade bären i frysen i köket...
Brukar kyla det som ska frysas först i kylskåpet och sedan pilla in i frysskåpet i trappuppgången...men det fanns gott om utrymme i jenkkiskåpets frysfack  så....

Tog en portion blåbär med yoghurt och havregryn och med denna hälsokost i magen fick jag en hel del gjort ute...

Först planterade jag luktärter i fyra separata stora krukor som snart ska ploppas i bÄrsÅ-öppningarna ...eller ....planteras ....( vågar jag ens andas om ...) ...vid ....växthusets väggar ??? På varsin sida om dörren ???

Sen greppade jag den lilla skäran och angrep rölleka/rödklöver/maskrosblad/ snärjgräs/potentilla vid " gurkburken " , dvs  runt / utanför metallsockeln som ligger kvar efter det jag tog ner lilla växthuset för 2 år sedan...
 Nästan höbärgning....

Det gröna till höger på bilden är husapotekets plåster...

På två sidor - längs det plastade L-formade nätet - växer gurkor, nån stackars ärtstängel som skatorna missat och på den nätfria sidan har jag en lökrad och TVÅ överlevda -  Jamie Olivers favoriter :  borlottibönplantor...


Nu kom EN  störbönsplanta med ...ytterst i raden ...men eftersom den har flere stänglar VET jag att jag kan få ett ämbar bönor av " märket " Blauhilde...En otroooligt riktgivande sort...

Tillbaka ner till omgärdade " Flolandia " för koll av de gurkor och pumpor och potatis som växer fint där...

Turvis gurka/pumpa/gurka/pumpa osv. 

Tog rensjärnet och fluffade upp jorden och fingerrensade lite i dillandet...

Ärter kommer det i mittlandet, men de måste stödas så...marsch upp efter snöre....

Medan jag surrade sådant runt ...2 skidstavar och en pinne i näshöjd...hörde jag glada röster uppifrån lilltorpet...Två svenskatalande ....och de kom ner till vägen som går förbi mig ...in mot skogen....

Mannen visade och pekade uppåt och åt sidorna och diskussionen gick ivrig...

Till slut kunde jag inte låta bli att upphäva min mest dominanta röst och fråga " Är det något JAG borde veta ??? "

Sååå luttrad är jag av hyresgästvalet / klientelet som figurerat hittills i torpet att jag inte stillatigande ser på en tredje ...miss...

Svaret jag fick : Torpet är sålt ...föranledde mig att förvånat / halvt förstummad utbrista i ett föga intelligent : Oj då.........

Jag frågade väl inget men fick svaret av kvinnan :

" Du talar med den nya ägaren ...."

MEN...nu kunde jag ha dansat piruetter....

Jag sade att jag kommer och hälsar på henne  ...DIREKT...och gick mot min port ....

Mannen var inte hennes utan MÄKLAREN ....Samma bolag som den som skötte försäljningen av mitt hus ...för snart åtta år sedan.....

Hon presenterade sig nog, men i den stora  glädjen  tappade jag  bort namnet....

Hyresgästen med hund har avtal till juli slut, men SEN börjar det hända....

Jipppppiiiii.....

Hoppas att allt blir bra också med Onna i morgon...och munmysteriet löser sig...

Vi har redan erbjudits skjuts ...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar