måndag 1 augusti 2016

Gårdagens inlägg snuddade bara vid " systematik "...Bot och bättring :

HOPPAS jag på nu i mitt NYA liv...

Läste som sagt en blogg, vars innehavare vänligen i ett TIDIGT skede av mina röriga första steg som dagboksskribent KOMMENTERADE min t.f frånvaro från etern....

Jag stod då inför höftoperationen som kom att bättra min livskvalitet alldeles väsentligt...

HON är ett mönster av ordning och reda och ...trots att jag längst inne ÄR systematisk, så
"  får jag inte UT det i min odling " ...och HITTILLS har jag skyllt på ..hundarna....

Igår var det lite extra virrigt...Mycket på agendan och lite vädersstörningar...Hmmm...

MINNS inte vad jag skulle göra, men ...jag fann mig själv bildlikt bakom värme-elementet i duschrummet...
Där bakom har jag staplat " farliga saker " som en metallbunke med porslinsskärvor och flaskor med hemkokad lut....Inget för hundnosar...Plus en massa blomkrukor som skulle tvättas eller...kastas ....( INGA BILDER ...av släkthänsyn ;) )

Nu städade jag väl egentligen trappskrubben, men innehållet i de sorteringskassar som fanns där - för återvinningsbart papper och papp - gick bra att lägga i bara EN ...och följaktligen fick jag en kasse för småmetall och en för något annat...BAKOM draperiet ..bredvid elementet ...i duschrummet...

Bit för bit jobbade jag mig utåt mot dörren ...och igår kväll " möttes " de båda oredorna i tamburen...
Ska föra bort pappret på nästa butiksresa ...med kärran...vars låda är trasig ...Suck...

Återstår disk av de ytterkrukor av plast / bunkar och baljor som KAN ( !!! ) användas i odlingssyfte...Sortering av gamla anteckningar ( JO, de ÄR viktiga : hittade faktiskt ett tomt frökuvert som berättade VAD jag har i fyra krukor på gården - nämligen CLARKIA ...Så nu fick jag frid i själen !!! )

Var absolut inte bara inne igår...

Plockade de erbarmliga hallonen i två repriser...Vet att jag " svär " över dem varje år då det finns mycket / över normal konsumtion...På vintern är det ändå gott och DOFTEN av hemgjord hallonsylt är nog en av de godaste....
Min favoritbloggerska gav dessutom ett recept på HALLONLASSI  som jag genast gjorde då jag läst receptet...
Hallon, lime, mynta,vatten, honung...

Dessutom rensade jag - smått förstrött - långt gräs i östra husväggsrabatten som är lite
" svår " ...Ett par rosenspireabuskar har under årens lopp självsått sig där de fått rotrum...mellan gjutet/ stenar och ...berg...
Roten av spirean återstår...

Huvudsakligen består planteringen - den ursprungliga - av sedum och tidig Iris...Nån euforbia finns också...
Jag har planterat kaprifol snett under salsfönstret, bredvid luftvärmepumpen...
Som klätterstöd för den " knyckte " jag av Vagnslidrets bakribbor - för det kan vara lite
" luftigt " i ett skjul...

Medan jag plockade de långa grässtråna kom jag att se några tofsar riktigt vackert grön mossflox...och så var det ju bäddat för upprensning ...

Klippte försiktigt ner hela den ena rosenspirean, drog bort sedumen och ett par irisar följde med .... De skall planteras på Västvallen så får jag lite annan utfyllnad där ...

Mossfloxen har bildat långa, delvis kala revor och planterades tillfälligt i en liten blå emaljerad kastrull....
Mossfloxkastrull/ glasburk med tomattoppar m.m

Har förresten en massa tillfälliga grejer av allehanda slag ...på trappan...för att inte GLÖMMA dem...Och andra i regnskydd....

Man RYMS ännu att komma förbi allt, men nån MYSfaktor är det inte...Snarare RYS...
INNERÖRAN visas inte...Den här tål granskning ???
OMGÅENDE ska jag be att få påpeka...Två fingrar på ..blombibeln ( Englidsh  Cottage gardening for American gardeners ;) )

Det SKA bli bättre !!!!

Det är såå mycket som pockar på uppmärksamhet och ..någonstans där emellan ska man göra det dagliga allehanda...

STRÖK tre poster på krittavlan idag...Lämnade bara DROPPBRÄDET kvar...

Rännorna får vänta, likaså Otex-färg till växthusfönstren...och växthusbygget....

Virket från ifjol har blivit väldigt skevt och det kan vara suipersvårt att få hela stommen så rak och stabil att fönsterrutorna hålls hela ...Ser nu ännu - två månader återstår i dag av
 " sommaren "...så vem vet vad som ännu händer....

Är nog bussigt trött på att se på grunden - som dessutom står snett och inte vinkelrätt i proportion till ladugårdslängan...

Droppbrädet är ett MÅSTE....

" Nån orsak ska döden ha " sade min kloka morsa....om allt möjligt som inte gick helt planenligt, så jag får väl bara citera henne...och överföra citatet på mina tankar om att " allt ska mogna " ... Tankarna på HUR allt ska utföras....liksom :)

Jahhh...Nu är min lunchpaus slut...Åt en ganska moderat portion lite stickig pasta med smöröga för en stund sedan...Stickigt ...jo, jag blandade de pulveriserade fjolårsnässlorna i de mörka makaronerna....Har förresten EN nässla på tork så jag kan så frö på ett ickegödslat ställe !!! Se bara :

Nästan torr fröbärare

Det har regnat lite och åskan har legat på lur, utan att komma till tals...så jag har inte varit och handlat ännu...Var ju på torsdagen på storrunda, men köpte inte så mycket mat...

Kanske går ännu idag, kanske i morgon...

Har ett jästbröd på jäsning för tillfället, så det blir extra mycket kolhydrater i dag...
Men..jag har inga dieter....
Ännu i ugnen-foto

Nu spelas LAMBADA i radion och mitt leende blir extra brett...Tala om citat och sammanträffanden :)

Hade ju tänkt den som begravningsmusik....Sex muskulösa bärare kommer  indansande med kistan ...den hemgjorda ....

Huhhhejjaaa :D


https://m.youtube.com/watch?v=iyLdoQGBchQ

Varsågoda ;)

Det BLEV färdigt...mitt bröd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar