onsdag 10 augusti 2016

Slut på friden i naturen....Solregn..." Stickelbär " ...

Stackars duvor....
De STORA machojägarna kämpar i skogen - på fält - och bössorna knallar dovt...och ofta...

UNDRAR om de hinner se skillnaden mellan skogsduvor som är fridlysta och deras större släktingar - ringduvorna, som är det tillåtna viltet...


Tuffa gubbar...Inte ens ett hastigt påkommet spöregn fick dem bort till frugan i stugan - om de nu inte kört " andra vägen runt " mitt drottningdöme....*

Själv tog jag till sjappen från mitt miljöarbete bakom garaget/ krukskjulet....Faktiskt SPRANG....trots att det inte riktigt är bekvämt med reserdelsknuten i höger höftled...

Solregn....En tjock härlig ridå ....Vackert...
Randade rutor... ( Jo, BORDE tvättas, men så mycket annat ...så det får bli till innerfönsterinsättningen ....FÖRHOPPNINGSVIS skulle jag få dem fläckfriare än i fjol då jag inte " orkade " gnugga så noga.... )

Miljöarbete ?  Jo, efter att " stormetall " tagits bort från norrsidan av garaget / krukskjulet avslöjades
Bort ur syn - bort ur sinn ??? Nä....men prioritetsgrad xxx..
en decenniergammal plastgömma...Hopvikt " byggplast " som delvis - av åldern -  fallit i flagor ....Butikskassar...Delar av någon tunna...och några rostiga ringar från konservburkar anno xxxx ...
Men...optimisten säger : det går framåt ...om än med snigelfart :)
De sista resterna av gammal plast..

Sådana fynd stuvade jag i en tömd mullsäck och hade just blivit klar med de största sjoken - då himlarna öppnade sig...INGET förvarnande dripp dropp här inte....

Det var bara att slänga in säcken under det låga snedtak av lövtunn metall - som nångång monterats på väggen som skydd för whatever....och ta till de tjocka beinen och springa....

Fortsätter sen nån gång...med städandet...på detta ställe där ingen normalt rör sig...

Tror jag ska ta ner rännan vid bastun så jag får leda " onödigt " vatten från huvudbyggnadens stuprännor....som slutar just ovanför tunnorna...

Färgälskarens favoritsommarbild.....EN av dem ...

Sommaren lider mot sitt slut.....

*) Så också RAMBOgängets regntålighet...10.05 kom två pickuppbilar förbi....FNISSS....

Så skönt att det regnar, förresten....Jag slipper vattna odlingarna och marken blir mer medgörlig då de sista perennerna ska jordbindas....

Och TÄNK så perfekt tajmat mitt virkesinsläp gjordes....IGÅR...

Det har legat såhär sedan Onna levde
Släpade inte - utan BAR...Tre/ fyra enheter per gång...Battingar / 4,8 x 4,8 / bräder ....
Inga handskar på och inte EN sticka i fingrar eller handflator...
Fyra pauser....får väl en farmor/mormor unna sig...Isynnerhet som hon hittade sin kaffekopp med kallt kaffe i ????
 Takskivorna får ligga kvar, för det SKA väl bli dags för dem i något - vindfritt - skede ännu...

Betyyydligt betär :)


Apropå stickor....Jo, jag plockade nästan två liter KRUSBÄR igår, snoppade dem i nästan trekvart....och kokade en sockerlag av nästan två dl socker och fyra dl vatten...som de sedan fick simma i en stund....
Blev både saft och nånslags " mössö " att frysa in i miniportioner /  en tunn platta som man kan bryta en lagom bit av till gröt eller paj...
Då jag var liten kallade vi bären STICKELBÄR....

Första gången JAG hunnit plocka..

TUR att aktivitetsgraden var så hög....Idag hade det inte varit lika roligt att plocka... ( och senare kanske näbbgänget hunnit före ???? Som vanligt ...)

Med duvskotten vinande nära - och med regnskurarna i nacken....menar jag ...

Nu ska jag se om jag har nån nästa punkt på arbetslistan...som inte är skriven....och som sällan följs...

Havregrynsgröt - direkt ur kastrullen - alltid rätt :)
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar