fredag 5 augusti 2016

Högarna ligger kvar, men hallonen har minskat :)

Vilken härlig dag !!!

För att hallonplockarna inte skulle stiga i växtkamouflerade gropar togs  här till trimmern ...istället för att stånkas till byn för att proviantera..

Maskinen visade sig från sin mest ämabla sida och startade på tjugonde rycket...Tog den skogshuggarhjälmen med helt visir på skallen och ett tunna svarta slidderbyxor över mina färgfläckade, men annars rena-från-lådan...caprin..
Trappan städad sedan senast :)

Oj, vad gräset fick stryk...Lite på  övre gården, vid ladugården och längs hallonbuskaget och vidare på alla ställen där folk kunde tänkas gå på sin jakt efter bär ...och på gårdssyn...

Nästan en tank bränsle gick åt, men sen var jag också  rätt nöjd och ...svettig ...Drack en halvliter obubblat vatten i ett svep och gick till bastun efter schampoflaskan...

En snabb, skön dusch -  och sen vispade jag ihop en muffinssmet...Skulle ju ha behövt smör, men trimmandet var viktigare...Skalade två nektariner och lade små tunna skivor i smeten när den väl var skedad i formerna...

Glömde att kasta en slurk olja i - som jag TÄNKT - men det blev helt ätbara bakverk till det starka kaffet jag nån timme senare serverade ute på gården...
TRE gäster...om man nu ska räkna kompisen ....

Vad jag gillar människor som går omkring på min gård och SNUSAR / berömmer / förstår att allt inte KAN eller en SKA vara perfekt eller " färdigt " ...och som drar fram mobilerna och frågar om de får lägga ut bilder på Fb ...

Ungefär tre timmar fick jag rå om dem ...och de LOVADE komma igen ...

Kompisen som " kommit med som vägvisare " ,  hjälpte systern med plockandet...OCH jag hörde honom berätta om mina projekt och planer och ...hur mycket det IGEN var gjort sedan han var här på onsdag...

Han hjälpte mig också...självmant ...med att reda upp ett trassligt nät som jag frigjort från växtligheten för ...några dagar sedan och påpekade att mina stockrosor behöver stödas...
Så det gjorde vi...Han slog gropen med mitt tyngsta śpett och jag " fick göra resten..."
Också blåregnet fick den stolpe som kom att bilda första etapp på stödet son det kommer att behöva ...om det överlever vintern....

Ska nog konstruera någon form av vinterhus åt det, men ...som säljaren sade :

" Inga garantier ges, men du är rätt person att försöka med en känslig växt som blåregn...Lagom galen !!! "

Då alla åkt hade jag fått inspiration att få resten av mina blomkålsplantor i jorden...de som ännu låg i sina krukor i nyaste landet vid bÄrsÅn ...
Det må nu sedan  inte BLI nån blomkål, men ...vem vet hur lång och varm hösten blir ???

SÅR man så ska man plantera också...

Säger en som har några LÅDOR med plantor som behöver åtgärdas...

Tänk förresten vad lite ( nåjaa, ganska MYCKET... )  beröm åstadkommer....

Energiflödet gjorde att jag inte ens reflekterat över MAT...

Då jag kom in vid 17-tiden TÄNKTE jag att jag BORDE koka min fisksoppa, men var så trött att sängen kändes mycket mer lockande än att stå vid spisen...

Vi plockade förresten några gurkor som hade god åtgång, så...visst har jag ätit sånt...och två muffins....

Nu ska jag kika på fb ...om det faktiskt står nånstans att " nån har varit i PARADISET idag ".

KAN man få större belöning för det man gjort här ...från 2009 hittills  ???

18.45 ...Äntligen middag / supé / kvällsvard .....






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar